torsdag 24. mai 2018

24 Action for Happiness






Dette måtte jeg ha hjelp til å svare på, og under medarbeidersamtalen i går, fikk jeg anledning til å finne ut hvilke egenskaper andre dvs sjefen, verdsetter hos meg. Raus, åpen og nysgjerrig var blant dem som ble trukket fram.

Ordet nysgjerrig har alltid vakt nysgjerrighet hos meg. Hva betyr det egentlig?
Det kommer fra neugierig (pron: noi gearick) 




Neugierig består egentlig av 3 deler ... neu-gier-ig ...

Først er det ordet neu. Dette betyr nytt, enkelt og greit

Den andre delen av neugierig er gier som betyr grådighet. 

Den siste delen, -ig, er ikke et ekte ord. Endinga -ig gjør et substantiv til adverb.
Gier er grådigheten, gierig grådig.
Og dermed kan vi si at en person er "grådig på nye ting".
Meningen med ordet neugierig er .... nysgjerrig som å være interessert.

Ich bin ein sehr neugieriger Mensch.
Jeg er en nysgjerrig person.


Gríðr, «grådighet»på norrøn, mor til Odins sønn Vidar. Hun hjalp Tor da han skulle drepe jotnen Geirrød.

Til tross for at Gier er veldig negativt lada, anses neugierig generelt for å være et positiv karaktertrekk, og det føles ikke negativt i det hele tatt. Kilde
På norsk vil det være naturlig å forbinde delen gjerrig med å være gjerrig på noe, men så viser det seg altså å bety det motsatte!


Noen flere som kunne tenke seg å følge oppfordringen i dag?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.