mandag 6. november 2017

Rundtur i Lima, Perus hovedstad




Vårt første stopp var Kjærlighetsparken som vil få et eget innlegg på Valetindagen. Utformingen er tydelig inspirert av Parc Güell i Barcelona.

Vi kom dessverre aldri til kunstnerkvartalet Barranco, 



Konstruert med syv stigende plattformer av stein, reiser Huaca Pucllana seg opp mot himmelen og vitner om mer enn 1000 års historie i skarp kontrast til skyskrapene og den moderne infrastrukturen som omgir den. Adobe-pyramiden, som ligger i det som nå er sentrum av Perus hovedstad, ble bygget før 700 e.Kr. av pre-Inca-folkene, kjent som Lima. Her holdt de seremonier og ofringer i flere hundre år.




Under, Kunstmuseet tegna av Gustav Eiffel, 1871


 Cercado de Lima, på UNESCO World Heritage liste siden 1988.




San Francisco de Asís kirken, bygd i 1774.




Mønsteret på seremonistolen minner meg veldig 
om blomstermønsteret på bunadsbeltet mitt!




Gateliv!



Regjeringspalasset
Plaza Mayor - hovedtorget og bysentrum. 
Grunnlagt av Francisco Pizarro 18. januar 1535, omgitt av hovedbyggene fra kolonitiden: Regjeringspalasset, katedralen og rådhuset. I midten på torvet er det en fantastisk ornamental bronsefontene av Antonio Rivas, fra 1650.


2 kommentarer:

  1. Jeg misunner deg denne turen. Ikke slik at jeg ikke unner deg den, for det gjør jeg så absolutt, men jeg skulle ønske jeg hadde vært med. Jeg har alltid ønsket å besøke Peru, men det har ikke blitt noe av. Nå orker jeg ikke å tenke på å reise så langt.
    Pyramiden er helt fantastisk. Hva de fikk til! Og det er artig at mønstre rundt i verden kan ligne veldig på hverandre.
    Den blomsten ligner også veldig en av blomstene jeg har brodert i min bunad - den er blå. Gudbrandsdalens Festbunad.
    Takk for at du deler denne turen med meg.
    Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Spennende bilder. Morsomt å se at bygningene er omtrent i lik stil som i Colombia.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.