fredag 3. november 2017

Min Blogger´s Sunday Walk, høst ble gjennomført i Bolivia!








Årets høstutgave ble gjennomført i helt unike omgivelser. Vi gikk på endeløse vidder av salt! 
Salar de Uyuni er verdens største saltslette med en overflate på 10 582 kvm. Den ligger på punaen sørvest i Bolivia i omtrent 3650 moh  De rikeste mineralforekomstene i saltsletten er halitt og  gips. I regntida kan saltsletta i noen områder være dekt av vann på overflaten, opp til flere desimeter dypt. Fra slutten av juni til starten på regntida i begynnelsen av desember, er sjøen tørr. Kjøretøy kan da ferdes på Salar de Uyuni, med unntak av sølete strandsoner og enkelte vannøyer.For omtrent 40 000 år siden var området en del av en gigantisk forhistorisk innsjø kalt Minchin. Da innsjøen tørka ut, etterlot den seg to innsjøer, Poopósjøen og Uru Uru-sjøen, samt to store saltslettene, Salar de Coipasa og den større Salar de Uyuni.Det antas at Salar de Uyuni inneholder 10 milliarder tonn salt, derav under 25 000 tonn utvinnes årlig.Kilde

Turkameratene:
Susan, Sven Ove, Solveig, John, meg, Ane Britt, Yvonne, Jenny, Tore, Ingeli, Annika, Kenneth, Harald


Vi var absolutt ikke alene om å ha tatt en spasertur over vidda.... flaggene våre mangla, dessverre, men det kan jeg lett fikse på et vis!


Mot vest, highway to Chile, mot øst, highway to Argentina! Billøp har også vært arrangert her:


Mulighet for innlosjering i sandblokkhotel!





Det er bare å skjære blokkene ut av saltlaget som kan være mange meter tjukt.



BSW ble avslutta ved solnedgangen...



Dette er bare et utvalg av bilder, noen kommentarer mangler ennå. Jeg vil komme tilbake til et felles innlegg med innslag av høstens deltakere. Dette er nok den mest spesielle BSW jeg har hatt!




1 kommentar:

  1. For en Walk! Veldig spesielt.
    Min BSW ble på Hadeland - litt annerledes enn din! En fortsatt god ferie ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.