fredag 3. november 2017

Gerbia, Gerberia , Gerbera




Jeg var på et 20 års jubileumstreff på sensommeren der bordet var nydelig pynta med blomster. Det ble en diskusjon om navnet rundt bordet. Jeg mente blomstene het gerbia, noen andre gerberia. Etter en sjekk på nettet viser det seg at gerberia slett ikke er noe navn på den vakre blomsten, men den kan kalles både gerbera og gerbia. Kjært barn har mange navn på folkemunne...
Jeg har tidligere vært plaga dysleksi, men i stor grad lært meg å mestre det å lese og skrive, så det er ikke lenger noe hinder for meg. Men av og til kan tvilen angående rett stavemåte på navn og ord komme fram i diskusjoner om hva som gjelder og går. Da er jeg sjelden påståelig - og når jeg har rett, trykker jeg "seieren" til hjerte... tenk jeg hadde rett og sjøltilliten vokser - spesielt når andre er skråsikre og ikke sår tvil om sine egne svar. 
Gerbia kunne da planta umulig hete, det var ikke noe pent navn på en sånn vakker blomst.... 
Nå skal det skrives at det var en fransk side som dukka opp ved søk på gerbia i tillegg til sider med bilder av blomsten. Det er en tankevekker at folk som fotograferer, er visuelt anlagte, oftere kan være dyslektikere enn andre. Det får jeg egentlig intellektuelt ikke helt til å stemme, men verden er underlig ....
Det offisielle navnet er nok gerbera (med rød understrek her på notatet) siden det ga treff på sider med botanisk innhold.



Og siden hensikten med bloggen min blant annet er å utvide min egen kunnskap, kan jeg nevne at Gerbia dessuten er navnet på en fransk musikkgruppe jeg aldri hadde hørt om før. Det spiller  skikkelig hardrock, og navnet passer kanskje bedre til musikkstilen deres enn til en vakker blomst! Det skal jeg ærlig innrømme.
Det er også navnet på en hvit "farve", og navnet på et idyllisk, lite overnattingssted i den italienske byen Cannobio like ved grensa til Sveits. 
Hvilke reiser nettsøk kan lede oss ut på!
Nå må jeg gå til blomsterbutikken og kjøpe en gerbera, rett og slett!

Mitt bidrag til månedens bilde....








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.