onsdag 9. august 2017

Klær er temaet for augusts Monthly Makers




og det passer bra siden jeg holder på med et hodeplagg ala Sagakrone. Det faller helt innafor rammene. Det er Alicia som er vertinne denne måneden og presenterer temaet.

Definisjon av klær på Wikipedia er: 
Klær er i videste forstand det man bruker for å dekke kroppen. Den praktiske funksjonen til bekledning og klesplagg er å beskytte mot ytre belastninger, for eksempel kulde og uvær, insekter, kjemikalier og våpen. Valg av klær sender også sterke sosiale signaler om status, yrke eller gruppetilhørighet.
Det er ikke nevnt at klær også brukes for å pynte seg, men det er vel ingen praktisk funksjon eller?
Store norske leksikon nevner faktisk det..
Klær, (flertall av klede) fremstilles av tekstiler, lær, skinn eller plast og brukes for å beskytte kroppen, som pynt og som statussymbol. Kilde



Måtte kjøpe nytt rosa garnnøste, men mønsteret skal skapes med min mors broderigarnrester i grønnyanser sammen de de andre rosa restene.




En hel dag har det tatt meg å nøste en bunt med tre fedd av det gressgrønne garnet. Det ble floke på floke, og knute etter knute på fedd nummer to. Jeg ga meg ikke i jobben med å løse opp virr-varret, men den siste renneløkka ble for stram, og jeg måtte bruke nåla til hjelp. Det gjorde at tråden ble slitt og røyk! 
Så spørs det om bursdagsbarnet vil ha grønn bord. Valget blir tatt senere i dag.
Kanskje jeg må nøste nok en bunt tilsvarende garn, bare gursjegrønt. Det er fullt forståelig at garn ikke lenger selges i fedd. Tålmodigheten ble virkelig satt på prøve. Godt garnindustrien har kommet til fornuft!
Og så kan det vise seg at bursdagsbarnet bare vil ha rosa farver. Da kan det grønne sikkert brukes til julepynt, forgjeves skal jobben neimen ikke være...

Rapport, 3 stk.Start: 158 masker : 3 = 52 m (6 + 2 + 10 + 2 + 6 + 2 + 22 + 2 = 52)

Øking og felling ved viftene ved kanten for annen hver omgang! Øking med en luftmaske mellom midtmaskene på vifta som står annen hver omgang (når det ikke økes ved de grønne kantene).





Med mønster i restegarn sier det seg sjøl at noen nyanser i rapporten må det bli! Krona fra Latvia er kun inspirasjon, må vite!
Da er valget unnagjort, og grønnfarven som jeg nøsta opp, er forkasta... dermed basta!
Den gulgrønne ble favorisert! På´n igjen med nøsting....




1 kommentar:

  1. Du holder på med det utroligste og får det til! Dette blir bra. Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.