onsdag 2. mars 2011

Tracking Masca

.



Husklyngene klamrer seg til høydedragene mellom de majestetiske fjella på hver siden av kløfta som var vår mål for turen tirsdag 22. april.






I kløfta er det mye skygge, godt om vann og gode klimatiske forhold for en rik flora. Det veier tydeligvis opp for et karrig jordsmonn. Her er et utvalg som blomstrer i februar:



Bjørnebærblomst

Pericallis lanata
.




De fleste av blomstene er ukjent for meg, og det er nesten umulig å finne navnene på nettet. Svært få treff ga lite holdepunkter. Sannsynligvis trenger jeg hjelp til å lese spanske sider.
Ved hjelp av oversetter fant jeg fram til disse søkerordene: flores silvestres de Tenerife, hierbas Tenerife, las plantas de Tenerife, Botánico de Tenerife



Alkanna tinctoria

Fabaceae
.

Mariatistel
.
Ornithogalum sp

Søtpotet

Euphorbia atropurpurea

Her den mindre giftige sorten av melke



Bortsett fra firfirslene var det få dyr å se langs stien ... kun dem det var mulig for fantasien å oppdage i fjellformasjonene.


Her møtte jeg den andre øyenstikkeren i kløfta!



Vel nede var det utrolig godt med et forfriskende bad i blått hav.





http://www.overthebrink.com/flora/tenerife.html
https://picasaweb.google.com/bbandalucia/FloresA#
http://www.flickr.com/photos/lindadevolder/3485703700
http://www.tenerifeoutdoors.com/flora-of-tenerife.asp
http://tienda.gelrelax.com/b2c/index.php?page=pp_contactar.php&md=1




4 kommentarer:

  1. amazing pictures inspiring post ty for sharing x

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg!
    Har sittet og bladd meg nedover på bloggen din og kost meg med masse vakre bilder! Herlig!
    Hit kommer jeg gjerne igjen!

    SvarSlett
  3. Hi Bjorg,

    So sorry for the tardy reply to your comment...I've been suffering a bout of "correspondence aversion" plus two feet of snow and a three-day power outage. Oy! Chipping away at the emails today...

    Thanks so much for appreciation of my words and bee this week!

    I tried a few times to translate your blog into English today, but the translation mechanism suffered a near-fatal error, and did not cooperate. :-) So I can only guess what the "Masca" was that you were tracking... could it be a wolverine-like creature? or a small, reclusive bunny? or a tiny magenta flower? or a hidden, long-forgotten treasure trove? I'll try the translator again soon!

    Best wishes,
    Susan

    SvarSlett
  4. Så vackert!! :)

    vad roligt att få besöka james wong, du måste ju nästan göra ett inlägg om det sedan ;)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.