tirsdag 22. mars 2011

Mandagstema; Like

.
Har lyst til å bruke bilder jeg har vist på bloggen før, men i en annen sammenheng. Historien bak likheten er bare helt fantastisk.

I en undervisningstime jeg hadde med elever som slet psykisk, tok jeg fram noen gamle National Geographic-hefter. Vi bladde litt i dem for å finne bilder som skulle være utgangspunkt for dyretegninger. Jeg ble også sittende å tegne, en hane.
Et par år senere var jeg på en utstilling med trykk av en meksikansk kunstner - og på veggen hang 'min hane'!
En hane, gjengitt av to personer, uvitende om hverandre, på hver sin side av kloden. Det blir to nesten like kunstverk!





Lenke til nevnte post:




I animasjoner er det kanskje ikke så uvanlig at motiver kan være like, f.eks. et blad som leker i vinden. Det første stillbildet er fra en av mine animasjonssnutter, de andre fra mer etablerte animatører. Disse animasjonene vil jeg vise til på bloggen i ukene framover.






Flere like hos Petunia


4 kommentarer:

  1. Det må være rart å gå på en utstilling og finne 'din hane' på veggen, gjengitt av to personer, uvitende om hverandre, på hver sin side av kloden...

    SvarSlett
  2. Litt av en "likhet" , to sjeler og en tanke, liksom! Gode likheter på de andre bildene og!
    -Margit-

    SvarSlett
  3. Litt av en tilfeldighet. Hvis det finnes tilfeldigheter, vel å merke.

    Flotte haner, og jeg likte også de andre bildene.

    Klem

    SvarSlett
  4. Sikkert en veldig rar og litt artig opplevelse!
    Det sises jo at et sted i verden, finnes det en person som er ganske lik en. Jeg har ikek funnet min dobbeltgjenger enda, men kanskje du har funnet en "soulmate"!!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.