.
Neste uke er det terminslutt, og elevene skal få tilbake, svart på hvitt, en underveisvurdering som viser hvor de står på karakterskalaen i henhold til mål i kunnskapsløftet. Dette er en av de verste ukene i året - både med hensyn til tidspress, arbeidsmengde og mental påkjenning for lærere.Her sitter jeg og lager den siste prøven i kunst -og formkultur for elevene på det andre trinnet. Det handler om renessansen - en stilart som mange har et nært forhold til. Fremdeles kan jeg snakke om 'Turtles', og elevene og jeg snakker samme språk. Michelangelo, Leonardo, Rafael og Donnatello er kjente og kjære figurer som de har hatt et forhold til siden de tok sine første ustøe trinn. For 'Turtles' har også hatt sin renessanse. De var ute av barnerommet en tiårsperiode. I disse åra så elevene ut som et spørsmålstegn da jeg spurte: Hva heter de fire skilpaddene dere lekte med da dere var fem? Og så til min store glede var de tilbake igjen. Akkurat som antikken på 1500-tallet!
Jeg sitter her og drømmer meg bort i David, i Mona Lisa, i Madonna- Seggiola og i slaver som kjemper om å komme seg løs fra marmoren de er dømt til å være en del av.
Firenze er en støyende by og langt fra så behagelig å være i som forventningene gir håp om! Likevel er det med glede jeg lar minnene om 'A room with a view' dukke opp. For det har jeg virkelig hatt! Jeg opplevde det som å være i en rolle i filmen med samme navn.
Dette bildet er tatt på en annen tur - og fra Michelangelohøyden utenfor byen.
Tilbake til spørsmålene. Er det noen som innehar den nødvendige kunnskapen for å ha utbytte av et besøk i denne fantastiske byen, Firenze?
Her er et utvalg fra elevenes prøve:
*Spørsmål 1. Hva står renessansen for gjenfødelse av?
◦ Romersk og fransk formuttrykk
◦ Gresk og romserk formuttrykk
◦ Egyptisk og fransk formuttrykk
*Spørsmål 2. Hva var nytt i renessansen?
◦ Kunstnerne var selvlærte
◦ Kunstnerne signerte kunstverkene sine
◦ Kunstnerne begynte å stille ut bildene sine
*Spørsmål 3. Hva var nytt i renessansen?
◦ Temperafarver
◦ Oljefarver
◦ Gullmaling
*Spørsmål 4. Hva var nytt i renessansen?
◦ Konstruert perspektiv
◦ Omvendt perspektiv
◦ Verdiperspektiv
*Spørsmål 5. Fra når regner vi renessansen starter i Europa i henhold til læreboka vår ?
◦ 1430
◦ 1290
◦ 1510
*Spørsmål 18. Hva forbindes med renessansen?
◦ Et humanistisk tenkesett
◦ Likeverd mellom samfunnsklassene
◦ Religionsfrihet
*Spørsmål 21. Hvem skrev om perspektivet som maleriets ledetrå?
◦ Maleren Leonardo da Vinci
◦ Maleren Botticelli
◦ Maleren Rafael
*Spørsmål 25. Hvor stort er maleriet av Mona Lisa?
◦ 217 cm x 133 cm
◦ 53 cm x 77 cm
◦ 157 cm x 203 cm
*Spørsmål 31. Hva ble Michelangelo kalt?
◦ Kolorist
◦ Obscurist
◦ Fragmentist
*Spørsmål 33. Hvilken by regnes som renessansens fødested?
◦ Venezia
◦ Firenze
◦ Roma
*Spørsmål 34. Hvor høy er Davidskulpturen av Michelangelo?
◦ 1,5 m
◦ 2 m
◦ 4 m
*Spørsmål 35. I hvilken positur står David som Michelangelo har skulpturert?
◦ Triumferer over at Goliat er falt
◦ Vurderer hvordan han skal slenge steinen
◦ Er i ferd med å slenge steinen
Full pott gir karakteren 6. Elevene får 30 spørsmål å svare på av totalt 100, så ingen får lik prøve!
Fremdeles gjenstår noen spørsmål!
Kanskje jeg burde sette meg på skolebenken igjen? Det er nok en god del hull i kunnskapen er jeg redd for.
SvarSlettBlir du med på min give away?
Klem
Trenger nok noe tilførsel jeg ...
SvarSlettBildet ditt var fint, men jeg kan nok ikke besøke denne byen! -Margit-
Ja jag förstår av vänner som är lärare att det är väldigt travelt när betygen ska sättas (travelt är ett så bra ord, hittar inget lika bra på svenska). Jag har länge velat åka till Florens som vi kallar staden, jag är inte så bra på konsthistoria men gissar på dem jag har någon uppfattning om; 1b, 2b, 4 b, 18c, 33 b (eftersom du skriver om staden gissar jag), 35 b. Hade jag några rätt? :D
SvarSlettVad kul att du har gått kurs i Kungälv, jag känner till den folkhögskolan. Ska bli spännande med skrivkursen!
Kram