fredag 10. januar 2020

Kongero, konsert i kveld på St.Croix



Det ble litt av en opplevelse, firstemt a capella folkemusikk med egen vri. På repertoaret sto walisiske, skotske og irske toner ispedd finske og selvfølgelig norske og svenske.
Det ble litt min konsert siden jeg etter en DNA-prøve viser seg å ha walisiske, skotske og irske aner ispedd litt finske og selvfølgelig norske og svenske.



Hvem var på vikingtokt i vesterled og kom hjem med sin mø? Og når kom en vandrende fra nordøst eller sjøveien over Botniska viken til Norge for å skape slektsbånd til meg?

Dette kom som en overraskelse!
Når jeg får tid, skal jeg finne svar på disse spørsmålene.

Vesterled var betegnelsen som ble brukt om å reise i vikingferd mot vest og sørvest, til StorbritanniaIrland og vesterhavsøyer som OrknøyeneShetland og Hebridene.
Det var særlig norske vikinger som reiste i vesterled. Svenskene dro «i østerled» over Østersjøen og opp elvene i Kyivriket, mens danskene dro over til Nord-EnglandFrisland og Normandie.
På begynnelsen av 800-tallet seilte vestlendinger som hadde slått seg ned på Shetland, Orknøyene og Færøyene, videre sørover og ryddet gårder på Hebridene, i Nord-Skottland og på østsiden av Irskesjøen. Derfra tok de kontroll over øya Man og opprettet flere små riker i Irland.

Da nordmennene kom til Irland like etter år 800, var øya delt opp i små riker som lå i stadig strid med hverandre. Vikingene slo seg ned flere steder langs kysten og grunnla de første byene. Men irene samlet seg til motstand. De allierte seg med danskene, og omkring år 900 ble nordmennene drevet bort. Men de kom tilbake. Først på begynnelsen av 1000-tallet ble det siste norske vikingriket nedkjempet på Irland. Kilde

For de som vil høre litt vakker sang!
Kongeros facebook side.
Hvorfor navnet Kongero - det må jeg også finne ut av!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.