søndag 13. januar 2019

Värme



Jeg var på bruktmarked i forrige uke hvor jeg så noe jeg ville reservere via markedets facebookside. Der kom jeg over annonsen med følgende tekst:
Vinylen kommer frem etter hvert, setter ut noen kasser torsdag og fredag, mere kommer på nyåret. Antik og Brukt Centralen, vårt nye utsalg i Storveien 1 A, Ørebekk, Fredrikstad  Velkommen den som vil !
Men dette duger jo ikke, hva i all verden skal jeg finne på til denne utfordringen, jeg må ha med egen illustrasjon.
Varme hender, varme farger, varme tanker, varme følelser, varme relasjoner, varme drikker, varme hjerter, varme fellesskap er ord forbundet med varme som dukker opp i toppen. Søk på nettet ga dette resultatet:

... jeg har tenkt meg varm og her kommer den: 
Det er en kristorn i haven, og av all ved er det kristtornved som gir den beste varmen! Det har jeg lært nå.... Og ved varmer tre ganger, ved hogst, ved bæring og ved opptenning, men noen mener faktisk elleve:!
1. gang: Når treet skal sages ned.
2. gang: Når treet skal på vinsjen og fraktes til opplagringsplassen.
3. gang: Når treet skal kappes 1. gang (ca 60cm)
4. gang: Når kappbitene skal kløyves.
5. gang: Når veden skal på tilhengeren for å fraktes til tørkeplassen.
6. gang: Når veden skal stables for å tørkes.
7. gang: Når veden skal på tilhengeren for å kjøres hjem.
8. gang: Når veden skal kappes 2. gang (30cm).
9. gang: Når veden skal samles i sekker.
10. gang: Når sekkene skal bæres inn.
og så til slutt:

11. gang: Når veden brenner.




Og varmen kom tilbake, minus 7,7 grader i lufta ute da jeg la meg, 3 grader varme da jeg sto opp i morges! 
Ett eneste rødt bær på treet nå! Varm farve...



Urtekilden


16 kommentarer:

  1. Så mye fint du har lagt ut i januar. Ja, varme er godt det i mange forskjellige former. Ha en vakker solskinnsøndag :)

    SvarSlett
  2. Här var det ett varmt och fint inlägg! Idag är det bistert. Ha en fin vecka =)

    SvarSlett
  3. Ett varmt skönt inlägg denna kalla och soliga vinterdag!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  4. Det var väldigt stimulerande och inte minst inspirerande att kika in här hos dig. Du har ju med text och bild täckt hela det varma spektrumet. Bra jobbat!

    SvarSlett
  5. En värmande tolkning och på flera fina sätt. Stort tack!

    SvarSlett
  6. Lite kul och värmande inspiration, tack! Fint inlägg.

    SvarSlett
  7. Kreativ løsning som alltid hos deg.
    Fantastisk !

    SvarSlett
  8. En härlig tolkning av värme.
    Fina bilder också.
    Kramzi

    SvarSlett
  9. Fantastisk historia om veden, den har jag delvis hört förut. Fiffigt att ta till när den som bäst behövs.

    SvarSlett
  10. Det var något nytt, att veden värmer så många gånger men det stämmer ju! Så varmt du har det där du bor, här är det minus 27 grader. Det lär dröja ett tag innan det blir grönt utomhus. ;-)

    SvarSlett
  11. Alldeles sant! Veden värmer många gånger!

    SvarSlett
  12. Härlig tolkning av veckans tema!
    Ingrid

    SvarSlett
  13. Det var en bra tolkning av temat och eldar man med ved så blir man mycket riktigt varm flera gånger innan veden börjat brinna.

    SvarSlett
  14. En underbar tolkning av Värme :) Tack

    SvarSlett
  15. Raga Rockers har jag aldrig hört talas om fast jag är lite i branschen :) Fin brasa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å skrive om rock du ikke kjenner! Du får bare lytte på dem her: https://www.youtube.com/watch?v=iH7W6aIS1BE&list=PLh9fgjYHN1ukVDOt8nIOPFOI2hAqW51Bj

      Slett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.