onsdag 16. januar 2019

Nok en dag med Beatkunst


Kunstner  Michael Bowen




Elevenes oppgaver

Stine, en elev, spurte om ikke jeg også ville skrive Jeg husker. 
Her er mitt bidrag:

Jeg husker....

Jeg husker det grønne badet med inngang fra soverommet
Jeg husker den røde trehjulssykkelen jeg kjørte i blinde på ned bakken
Jeg husker porten der jeg satte fast tunga mi en kald vinterdag
Jeg husker katten, den lille katten, som bare forsvant og aldri kom tilbake
Jeg husker den flotte dukkevogna jeg fikk av søstera mi juleaften jeg var fire, den sto på trappa
Jeg husker det lille, lyseblå skapet jeg lekte med i kjelleren, skapet som ble borte da vi flytta
Jeg husker telefonen, vår første telefon, den var svart med rør og tallskive til å dreie på
Jeg husker jeg lå på kjøkkengulvet med tran og rosiner for å høre på barnetimen i radioen 
Jeg husker jeg likte å høre på Alf Prøysen synge Å, du gode sparegrisen min
Jeg husker jeg gjemte nøklene til tanta mi i skuffen med slever og øser 
Jeg husker jeg tegna hus da jeg var alene hjemme mens mamma sykla til danseskolen med skoa til søstera mi, dem hadde ho dratt fra
Jeg husker mamma gredde håret mitt med dusk til høyre for panna og
jeg husker den store sløyfa ho knytta rundt den
Jeg husker jeg sto stille på en taburett mens sydama målte og satte knappenåler på fallen rundt plissé skjørtet 
Jeg husker nabojenta fikk ballkjole fra Amerika i posten
Jeg husker jeg gikk på balletten og lærte å gå på tærne og med hendene elegant over hodet
Jeg husker jeg mista strikkejakka mi oppe ved dammene der vi ikke fikk lov til å leke
Jeg husker sjokoladen jeg hadde spart, den lå på toppen av skapet i stua, en dag var den borte
Jeg husker den grå kassebilen vår, der vi lå bak på madrasser, 
og jeg sa pæææært og pappa lurte fælt på om ikke den bilen bak snart kunne komme seg forbi...
Jeg husker jeg gikk med dokka mi for å besøke faren min på jobb, helt alene, 
og jeg var ennå ikke fylt seks år!

Dette er jo en beskrivelse av tida da Beat-kunstnerne malte, filma og skrev.



3 kommentarer:

  1. Interesting to read... Even though the translation let me know. Each artworks are stunning. Happy to see your corner of the World.

    SvarSlett
  2. The grounds are quite lovely with the covering of snow! Wonderful artwork, too. Thanks for linking up at My Corner of the World.

    SvarSlett
  3. Her er det mye å lære. Ser ut til at elevene er veldig engasjerte. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.