søndag 27. januar 2019

Nå går vi! BSW Winter 2019 - og FIL




Jeg har valgt å være litt rasjonell i dag og slår sammen to innlegg. Kanksje jeg kan få flere til å være med på Blogger´s Sunday Walk på denne måten. Neste BSW-utfordring finner sted siste søndag i april, den 28. Mer informasjon om BSW finnes i fanen over og under etiketten på siden.
Til alle som vil ut og gå i dag, ikke glem kamera! Ta bilder av det som dukker opp underveis, lag et innlegg, husk å få med BSW-ikonene med lenke hit og skriv en kommentar på bloggen min, så lager jeg en samleside innen uka er over.
Noen lurer kanskje på hvorfor jeg ikke har



Det er fordi jeg starta BSW før jeg kjente til funksjonen, og siden jeg starta med forbindelse via kommentarfeltet og samleinnlegg, har jeg fortsatt, både fordi jeg er litt sta og vil være litt annerledes! Husk å komme tilbake for å se det endelige innlegget - og kommentarene, ikke minst.

Været i dag er ikke det aller beste turværet, lett snødrev og kast i vinden, minus 5 grader. Det blir nok ingen tur til kysten og Mærra panna som jeg hadde forespeila meg, heller en tur i skauen i ly av nåltrærne.... eller kanskje det blir vandring i Gamlebyens gater? Gamlebyen med kirkespiret skimtes på bildet over.

GOD TUR!



Det ble Gamlebyen. Spot og jeg gikk over Kråkerøybroa, langs promenaden, forbi det gamle skuret der farfar og pappa tok i mot båter med last, forbi barndosmhjemmet mitt med hodene til Plensa i forgrunnen, der møtte vi en hyggelig, eierløs gordon setter, så videre mot ferjeleiet til Gamlebyen. Det var relativt folketomt i gatene, de fleste var kanskje på skøyter rundt vollane som er islagte nå.


Det gamle kvinnefengslet og bystyresalen i 2. etasje! 


Det er mye artig å se i vinduene, blå flasker, gammelt verktøy - noen klenodier!


Tok byferja til Smertu ved Isegran - og i akebakken var det fullt liv. Det viste seg at sønn og barnebarn var der også!



FIL

Ordet har sitt opphav i latin filum 'tråd'fil 



og har flere betydninger, men hvor er linken til dette: :
Verktøyfil til å bearbeide materialer med for å få bort ujevnheter og skarpe kanter: trefil, metallfil, neglfil, tannfil
Veifil hvor biler kjører for å komme til rett sted
Datafil hvor informasjon er lagra
X-fil en science fiction-serie
Greddfil på svensk som er rømme på norsk, som er syrna melk
Brevordner og oppbevart informasjon om en person

28. januar på vei til jobb, kjørefil... jeg går....!
Datafiler
Rømmegrøt
Gammel brevordner fra farfar

og til slutt Tøyen fil og klafferi

Klikk på bildet som er lånt, for å høre musikken deres!

Svar til Helen:


20 kommentarer:

  1. Nice cold winter mood - not the time for long walks... I've often thought, I should take part and join with your walk, but never done, sigh!
    We can see a lot, when we look into windows, by the way: i have blue bottle too in a window.
    Greetings from wet and windy Germany :)

    SvarSlett
    Svar
    1. OBS your kaleidoscope-photos made me show this site to my students: http://kaleidoscopenordic.com/, they are modelling a construction for a shelter by the sea... at this moment!

      Slett
  2. Många vackra vinterbilder! Ordet "fil" har flera olika betydelser och du visar fin variation av dem. Snyggt jobbat!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  3. X-files har jag ju sett =) Gillar bilden på det gamla arkivskåpet....kanske har det innehållet hemliga filer? Snyggt tolkat. Ha en bra måndagseftermiddag.

    SvarSlett
  4. Her var det mye på en gang, litt forvirrende for meg. Men har notert meg Bloggers Sunday walk den 28. april. Her laver det ned, men kanskje er våren kommet i april?! Hilsen Tove/fargeneforteller fra hvite omgivelser.

    SvarSlett
  5. WOW! Vilket inlägg! BSW-utmaningen är ju riktigt rolig, men jag har ju mitt eget tema att sköta "Skyltsöndag", annars hade jag nog hängt på där.

    Å dina filar - hahaha! Ursäkta att jag skrattar. Inte åt dina fina bilder utan mera att vi tänkt precis likadant här. Men jag lägger ju inte upp mitt bidrag förrän imorgon, så du lär upptäcka några "likheter". Du kan kalla det plagiat om du vill;-)
    Ett toppen inlägg!

    SvarSlett
  6. Många olika filexempel här ... både välkända och mindre kända.
    Spännande med BSW- utmaningen :) Fina bilder från din promenad! Ser att vi har ett gemensamt intresse - att fota fönster!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann Anki! Jeg har sett på det fine innlegget ditt om filer, men jeg finner ikke hvor jeg skal kommentere, leter og leter. Takk for hyggelig hilsen hos meg ;:OD)

      Slett
    2. Tråkigt att du hade svårt att hitta var du skulle kommentera ... nästa gång du tittar in så använd länken som finns hos Sanna, eller klicka på inläggets rubrik så kommer du rätt :)
      roligt med ditt minne - tur ni hann med planet! :)
      Ha en fin vecka du också!

      Slett
  7. Mycket vackert i din blogg! Din söndagsvandring var snöig och fin.
    Fil-temat var varierande och tydligt!
    Ha en bra dag!

    SvarSlett
  8. Vilken fin promenad det blev! Jag är ofta ute och promenerar i Stockholm och har haft många inlägg om just dessa promenader. Roligt nu att gå med dig här.
    Och fil har ju olika betydelser beroende på sammanhang. Så både i norskan och svenskan. Men ganska lika är det.
    Flott tolkning av veckans tema.

    SvarSlett
  9. Jag ska fundera om jag kanske kan vara med i den där BSW-utmaningen, den verkar kul. Du har hittat mycket att illustrera ordet fil med. Bra gjort!!

    SvarSlett
  10. It's hard to see where the ice ends and the land begins in the shot of the ice skaters. Or doesn't it end? Nonetheless that's a very open place to skate. Your weather looks a lot like ours right now. I love the sweeping longs shots and sweet little pup.

    SvarSlett
  11. Maybe I post... a walk in this cold days is painstaking for me. Hope for warmer time in spring. We will see.

    Wish you a very good week.

    SvarSlett
  12. Beautiful winter scenes but it looks too cold for me!

    SvarSlett
  13. I love your snowy images! I used to like to walk in the snow before I moved to New Zealand. I live at the end of a road through dairy pastures, so there's not a lot to see. I love your buildings and windows, too. Thanks so much for linking up to My Corner of the World!

    SvarSlett
  14. Vilken rolig utmaning, Sunday walk! Den kanske jag är med i framöver. Jättefina och inspirerande bilder från promenaden!

    SvarSlett
  15. Jättefina bilder från din stad, älskar såna gamla kvarter. Jag har redan två utmaningar på söndagen, skyltsöndag och en söndagssmakbit ur en bok jag läser., Så den dagen är tyvärr helt full. X-files, nu blev jag nostalgisk. Älskade den serien, även om jag ofta inte begrep så mycket, hihi Tack för toppentolkning

    SvarSlett
  16. Åhhh du kom meg i forkjøpet med å legge ut FIL bildet. Jeg hadde også tenkt å skrive FIL med filer, så jeg måtte bruke noen dager på å finne en annen unik løsning.

    SvarSlett
  17. Här var det många varianter av filer. :-)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.