søndag 20. januar 2019

Bok


Fra facebook mer info 


I år er det 500 år siden den første norske boka ble trykket.
De to første norske bøkene var Missale Nidrosiense og Breviarium Nidrosiense trykket i 1519. Den første er en messebok for Norge, mens den andre er en håndbok i liturgiske seremonier for prester.
Vi skal feire jubileet på skolens bibliotek i mars, og elevene skal delta med en utstilling av forarbeid til egne bøker, bokmerker, Ex Libris og en animasjonsfilm.


Jeg så i et TV-program for noen uker siden der det kom fram at det er trendy å sette bøkene bak fram i hylla. Merkelig påfunn. Hensikten er å få det til å se ryddigere ut. Det har jeg løst ved å organisere bokryggene etter farve på alle romanene vi har stående i stua. Forøvrig kunne jeg tenke meg flere bokskap her også for å unngå alt støvet som samler deg på dem. Det er noe herk!
Vi har bøker i mange rom i huset, til og med på vaskerommet, men de fleste, først og fremst faglitteratur og barnebøker, er i allrommet i annen etasje. 
Her et utvalg av bøkene som fremdeles står i åpne hyller i stua.


På nederste hylle er bøkene som ikke fikk plass i sorteringa....
og den blå hylla trenger visst litt mer organisering! 
En liten kuriositet: boka Å føde en søster har Carol min reisekamerat og tidligere kollega skrevet, og La Serenissima av Erica Jong er en av de bøkene jeg setter mest pris på i hylla ...
Ble nesten litt inspirert til å lage et dikt med utgangspunkt i titlene, mye elendighet og forbannelse, men også litt håp og optimisme!

Og min egenlagde bok ligger "slitt" i hylla for minibøker.
Jeg lagde minneboka etter Peru -og Boliviaturen 
som et prosjekt i Monthly Makers som jeg deltok i, se innlegget om det her!





Dessverre får jeg ikke så mye tid til å lese som jeg har lyst til, det går litt tregt å bli ferdig med bøkene. Nå leser jeg Orientekspressen av Torbjørn Færøvik. Den består av 504 sider hvorav 54 av dem er liste over fotnoter. Litt mye historisk bakgrunnstoff er min kommentar til boka fram til nå. Jeg er kommet til Budapest på side 151, en by jeg besøkte i 2009. Så langt har jeg besøkt alle byene han har beskrevet i boka, og minnene dukker opp. Det gir motivasjon til å lese videre.
Her i huset er det så å si kjøpestopp på bøker. Fysiske romaner lånes på biblioteket eller leses som e-bok av Herren i Huset. Lydbøker har jeg ennå ikke klart å venne meg til. Jeg er ikke alltid fortrolig med opplesinga og stemmen, og da blir det mer irritasjon enn glede å lytte til det forfatteren har på hjertet.

PS 
Da jeg leste Gerd fra Geddfish sitt innlegg, kom jeg på at jeg også har en del gamle bøker. 


Denne bibelen som har tilhørt mormor, Mina, ble utgitt i 1886. Den har også gjennom årenes løp vært brukt til blomsterpresse! Det ligger mange pressa blomster innimellom sidene. Her også et turkist stoffstykke i silke.
Bildene under viser en bok om Martin Luther fra 1883, under ligger bestefars almanakk fra 40-tallet, Nye testamentet fra 1888
og ordbøker (norsk/engelsk, norsk/tysk, norsk/fransk) fra 1911 som jeg faktisk brukte i språkopplæringa da jeg var 16-17 år.


Måtte bare få dem med i dette innlegget!
Hang meg med elevene og malte et stilleben på slutten av den siste økta:


Beatkunst og actionpainting!




18 kommentarer:

  1. Imponerende å begynne på en så omfattende bok. Jeg foretrekker litt mer lettleste bøker. De kan godt være tykke, men ikke for mange detaljer.

    SvarSlett
  2. Jag håller med Lillian. Det ska vara lite mer lättläst och mycket spänning =)

    SvarSlett
  3. Intressant om de gamla böckerna. Jag har också bestämt sedan ett par år att inte köpa fler böcker. Lånar alla böcker på biblioteket. Håller med dig om att det är jobbigt att lyssna på en bok - har bara gjort det ett par gånger och det räckte.
    Ingrid

    SvarSlett
  4. Bøker som dekor er ganske sprøtt!
    Her er det altfor mange bøker, og jeg er avhengig av alfabetisert oppsett. Internasjonale for seg, norske for seg. Så står de dobbelt i alle bokhyller, og vel så det. Håper å få tid til mer lesing etter hvert. Elsker å bli lest for, men har ikke riktig kommet i gang med alle lydbøkene heller...

    SvarSlett
  5. Massor av böcker och en gammal kulturskatt! Jag har också fullt i bokhyllorna och lånar numera böker i stället för att köpa.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  6. Idiotisk påfunn! Bøker er så mye mer enn pynt - de skal leses!
    Jeg har ikke trøbbel med å komme inn på din blogg. Merkelig at ikke du kommer inn hos meg. Andre kommer inn. Hva skal vi gjøre med det?
    Nå har jeg lagt ut om Årets Farge 2019, prøv igjen. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  7. Många böcker har du och jag tänker att den äldsta boken för 500 år sedan nu är digitaliserad men den kanske inte är helt enkel att läsa, jag klarar inte att läsa gammal svenska.

    trenden att ställa böckerna med bokryggen inåt kan jag inte förstå och kommer inte att haka på heller. Hur ska man veta vilken bok det är? Någon som gillar att leka kurragömma med böcker.

    SvarSlett
  8. DET var en gammal bok! Jag kommer med en från 1864, inte såå längesen då.

    Härliga bilder från dina bokhyllor och den där trenden, det var ju lustig.

    SvarSlett
  9. Snacka om bokkavalkad! Att digitalisera Norges äldsta bok var modigt gjort. Tänker på att pappret ju måste vara ganska bräckligt efter så många år.
    Gillar dina bokhyllor, de lever:-) Å trenden med att ställa böcker med bokryggen inåt förstår jag absolut inte.

    SvarSlett
  10. Jag har också en massa handskrivet i min äldsta bibel, men det tog jag inte kort på. Jag förstår inte vitsen med att "kladda" ner en så värdefull bibel, men det kanske var legitimt på den tiden.

    SvarSlett
  11. Fantastiskt med dessa gamla böcker. Härligt inlägg!

    SvarSlett
  12. Så mycket spännande du har med i ditt temainlägg! Men böcker med fel sida utåt gillar jag inte, fattar inte poängen! Gamla böcker är så fina, man får handskas försiktigt med dem då pappret är så tunt och skört.

    SvarSlett
  13. Såå mycket böcker, vad härligt!
    Och nu fick jag en idé: vi har ingen bokhylla i badrummet, men där finns faktiskt en tom liten vägg … Mina slitna, något trasiga böcker skulle kanske platsa där. Det är fråga om gamla vänner som jag absolut inte kan avstå ifrån, men som inte längre är så vackra och presentabla. (Vi liknar varandra i det avseendet.)
    God läsvinter.

    SvarSlett
  14. Har testat att kommentera flera gånger men de har försvunnit.Orkar inte skriva om men tycker du har gjort en väldigt fin tolkning av veckans temaord. Så många böcker du har. Och visst är det viktigt med böcker.
    Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann, jeg har også jevnlig hatt problemer med å kommentere på enkelte blogger. Nå kopierer jeg teksten før jeg trykker på send knappen! Blir den ikke sendt, bytter jeg over fra chrome til safari, og da går den som regel igjennom! Takk for at du forsøker ;:OD)

      Slett
  15. Du har verkligen massor av böcker och så snyggt att sortera dem efter färg. Din tolkning av temat är verkligen bra och så kul att fira jubileum av Norges allra första tryckta bok.

    SvarSlett
  16. Snyggt med färgkoordinerade bokhyllor. :-)
    Jag förstår inte heller det där med att ha böckerna ståendes "fel väg". Visst blir det enhetligt och enkelt utan färgglada bokryggar men lite trist och opraktiskt.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.