tirsdag 15. januar 2019

Beatkunst på Galleri F15




Den kulturelle skolesekken inviterer alle elevene til utstillingen av mer eller mindre kjent amerikansk vestkystkunst fra 50- og 60-tallet denne uka. Få kjenner det sterke båndet mellom beatkulturen og Norge, og at den største samlingen av beatkunst i verden befinner seg i Kristiansand.


Alle får i oppgave å plukke ut et kunstverk som fanger en eller annen interesse, og her er mine valg, jeg klarte ikke å begrense meg til ett! Kanskje ikke helt typiske for Beatkunsten!


Vi får også se en film kalt Den hvite rose av Bruce Conner. Filmen viser demonteringen av The Rose av Jay DeFeo.

Her står kunstneren ved den utskjærte verandaen og ser på hvordan kunstverket hennes fraktes fra trucken og over på lasteplanet

Albykringla er et must ved de fleste besøk på galleriet!







2 kommentarer:

  1. Ja, det er helt utrolig hva denne Nordmannen klarte å samle av beatbohemene. Jeg har en video om han som jeg pleide å vise elevene. Den fikk jeg faktisk lyst til å se på, men har jeg en VHS maskin som fungerer?
    Jeg tok jo opp alle mulige kunstprogrammer på VHS før i tiden, slik var det før...
    Ha en fortsatt fin uke..

    SvarSlett
  2. Her er noe du og Ingun kan mye om, det kan ikke jeg. Men artig å se. Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.