tirsdag 1. januar 2019

Nærvær nok en gang



Jeg tenkte ikke på nærvær-" forfølgelsen" da jeg starta på boka Orientekspressen av Torbjørn Færøyvik, en bok jeg har fått anbefalt av mange å lese etter turen til Uzbekistan. Burde kanskje ha lest den i forkant av reisa, men nå får jeg på en måte reisa i reprise, og kjempeflott er det!


Allerede på side 19 dukker ordet nærvær opp. Overraskelsen var stor. Likevel det var liksom helt naturlig at rekka ikke skulle brytes. Hver bok jeg har lest den siste tida, har inneholdt det ordet.
Og på side 100 står det: 
En dag i 1938 vendte han tilbake for å feire Nazi-Tysklands anneksjon av Østerrike. Begivenheten ble markert med et massemøte i nærvær av førti tusen mennesker.
Enda en gang dukker ordet opp, men jeg noterte meg ikke sidetallet - og kan ikke finne stedet igjen!
Alle observasjonene mine er merka med etiketten




2 kommentarer:

  1. Haaa så herlig, jeg har også. Jeg kjøpte boken
    på flyplassen i Oslo siste februar. Men jeg bruker mye tid med norsk bukstaver og ord:-))) men jeg har stor glede å lese norsk.
    LeseGLEDE for deg jeg ønsker... og jeg ønsker deg et fredfull, lykkelig år 2019. Jeg ser frem til å lese her med deg.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  2. Nærvær - det ligger mye i det ordet! Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.