fredag 4. oktober 2013

Blomstrende fredag; Nummer 1, Weekend flowers, Today´s flowers





Hvilke planter eller blomster forbinder vi med nummer 1? Laubær sjølsagt! Og når jeg søker på laubær seierskrans... hvor kommer jeg da...? Jo, til min egen blogg og innlegget om Kransen. Ringen er dermed slutta.
Og når jeg søker på bare laubær, så topper Urtekildens planteleksikon lista med Laurbær. Alle under på lista har skrevet navnet uten r i midten, til og med Hagepraten.no! Så feil kan vi alle ta....

Treet hører hjemme i Syria, Lilleasia og Balkan, men er planta overalt i middelhavslandene. 

En laurbærkrans er en hodepynt av sammenflettete laurbærkvister. I antikkens Helleas var laurbærtreet Apollons hellige tre, særlig tydeliggjort i Delfi, og laurbærkransene ble brukt som hedersbevisning til seierherren i konkurranser i sport, sang og diktning. Kilde
Myten om Apollons mislykkede sjarmoffensiv til nymfen Dafne og hvordan ho forvandla seg til laurbærtre, har vært utgangspunktet for et av Berninis mesterverk som kan sees i Borghese galleriet i Roma. 


Klikk


I antikkens Roma fikk de seirende feltherrene laurbærkranser, og i middelalderen og fram til vår tid har den blitt brukt som hederstegn til diktere og kunstnere.

Uttrykket 'hvile på sine laurbær' synes å komme fra et gresk ordspråk: Man skal ikke hvile på sine laurbær så lenge de kan vinnes. Kilde

Oppskrift med laurbær: 
Gryte som er skapt for høsten

Det finnes faktisk en liste over de mest populære blomstene, og nummer 1 er kirsbærblomsten!

Se lista:
http://listvisit.com/top-ten-most-beautiful-flowers/
http://www.youtube.com/watch?v=yIQ5O_qit9o
http://no.wikipedia.org/wiki/Laurbær
Laurbærkrans
Laurbærkransen



9 kommentarer:

  1. Vilket fint val av ettan.
    Ha en underbar dag!

    SvarSlett
  2. Bra tänkt gillar kransar så det kan jag mycket väl tänka mig som ett.
    ha en fin fika med kanelbulle.
    Kram Meta

    SvarSlett
  3. Heisann! Nå lurer jeg fælt på hvorfor jeg skal spise kanebolle... må ta en kikk hos deg for å se om jeg kan finne løsningen!

    SvarSlett
  4. Så klart! Planten som symoliserer nr 1!

    SvarSlett
  5. Ett riktigt fint val.

    Trevlig Helg

    SvarSlett
  6. To adorn heroes or make great hedges, I prefer the hedges although they are hard to prune with all that white sticky sap.

    SvarSlett
  7. Fint och annorlunda val med historia bakom sig. Kram

    SvarSlett
  8. En vacker och kulturell 1:a! Trevligt inlägg.
    Ha en fin vecka,
    Carina

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.