mandag 14. mai 2012

Planting av roser





Ennå er ikke rosene jeg fikk i gave av Herren i Huset, kommet i jorda. Det blåser sånn ute at det ikke er noe trivelig å plante akkurat nå.

Noen gode råd å følge!
Grav et hull som er så dypt at det er plass til å spre rosenes røtter godt utover. Ta med i beregningen at podestedet blir liggende 10-120 cm under jordoverflata.
Pass på at det ikke dannes en forhøyning fra stammen og ut. Da vil vannet renne ut til sidene og ikke nå planterøttene.
Hullet skal være omtrent like bredt som det er dypt. Når hullet er gravd ut, fylles det med vann.
Bland inn litt kompostert husdyrgjødsel i plantehullet,og legg et tynt sandlag over. Da unngår røttene å komme i direkte kontakt med gjødsla.
Sett rosa i hullet og spre røttene utover. Fyll halvveis med jord, tråkk godt til og fyll i en bøtte med vann som får renne unna. Fylle på med mer jord, til nivået er som nevnt, tråkk til på nytt og vann igjen.
Fra lokalavisa


Og nå må jeg ta meg sammen... at det går an.... å somle bort den fine, dyre håndspaden min nok en gang. Var redd for at den hadde havna under jorda da jeg planta klematisene. Skulle jeg grave opp og se om den lå der godt bevart... eller skulle jeg grave enda dyper i hukommelsen for å se om det ga resultater i form av spor å etterforske? Jeg gjorde det siste. Etter mye grubling og en søvns natt, fant jeg løsningen.  
Ut i nattøyet på morrakvisten og lete i urtebedet der jeg planta sommerfugllavendel. Der lå den, godt gjemt under frodige, grønne valmueblad.  Nok er nok, nå må den merkes med rød slufse, så den synes godt, og jeg må få rutine på å henge den på plass etter bruk - hver gang! Nå har jeg forhåpenltigvis lært. Aldri mer ukonsentrert bare slenge den fra meg.  
Foreløpig er den plassert i ei potte foran rosene på bildet. Bare den ikke blåser bort! Tror heldigvis den er for tung til det!!!!


2 kommentarer:

  1. Lyder velkjent det der, jeg lurer på hvor mange timer jeg har flydd rundt i hagen og lett etter et eller annet redskap.
    Enkelte ting er ser det ut til å være umulig å lære.

    SvarSlett
  2. Det er ikke noe særlig inspirerende med hagearbeid her heller, men jeg satser på at bestillingen min med småplanter kommer snart og at været blir mildere slik at de kan vokse før sesongen er over.
    Hagen er under re-planlegging og roser skal jeg ha, så takk for tipsene :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.