torsdag 17. mai 2012

Ja,vi elsker....


Jeg har alltid synes denne gamle skåla har vært for nasjonalistisk for meg, men den har faktisk fått en ny dimensjon og betydning ... jeg tillegger den helt andre verdier nå enn tidligere. Den står som et symbol på et folk som verner om felles verdier som likeverd, samhold, åpenhet og frihet.
Nå vil jeg ta den fram og la den få en sentral plass på festbordet hver syttende mai og på den måten hedre disse verdiene. På utsiden av huset vaier flagget og formidler det samme budskapet.






Skåla er produsert på Porsgrunns Porselensfabrikk, antakelig til frigjøringen 8. mai 1945. Den hadde nok også da en stor symbolverdi for dem som opplevde riksårene og okupasjonen.
Det er faktisk ikke riktig.! Den var i salg fra 1913 til 1930. Kanksje den har en forbindelse til første verdenskrig?
: http://www.rondane-bruktogantikk.com/catalog/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=156&osCsid=qhmb13jdfrvbuvnom83pasil44

1 kommentar:

  1. Likeverde ,åpenhet och frihet er ikke självklart det er alltid noe man må verne och kjempe for.Det står i aviserne her att det var vemod blandet i 17 maj feiringen og det an jeg godt forstå nu under den forferdlige rettsaken.jeg forstår ikke vordan de drabbade klarer dette,Syns alle har vist en otrolig styrke.
    kram
    kram

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.