mandag 14. mai 2012

Mandagstema; Mai





I mai står høytisdagene i kø. 1. mai, 6.mai, 8.mai, 17.mai er de faste i tillegg til konfirmasjon og pinse. Noen av dem gir vanligvis anledning til å ikle seg finstasen. Fram med skosverte og sølvpuss! Det siste er jeg forresten ikke så opptatt av. Jeg synes grånende, oksydert sølv har en fin pantina og en viss sjarm. Det uttrykker en verdighet, elde og fin årgang rent kulturhistorisk!






Skosakerkassa har onkelen min sikkert snekra på sløyden. Han har skrevet navnet sitt på siden og på lokket viktige datoer for han. Det har nok noe med forelskelse å gjøre siden han har tegna et stort hjerte med initialene R for Robert og K, for den utkårede - 20/11/1921. Det hører med til historien at onkel aldri fikk noen hjertenskjær for evig tid. I så fall måtte det være meg, hans lille niese... Jeg har mange gode minner fra onkel.





5 kommentarer:

  1. Morsomt bidrag til mandagstemaet. :-) Artig å lese historien til skokassa, jeg liker sånne historier fra gamle tider så godt, så dette var midt i blinken for meg.

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Så koselig å ha et slikt minne...Og skoene hører sannelig med i MAI! -Margit-

    SvarSlett
  3. Heldige du som har en så fin kasse etter onkelen din.
    Nå er det traveltid for bunader og stas.
    Kos deg med mai.

    http://www.starbear.no/mormor/2012/05/14/mandagstema-mai/

    SvarSlett
  4. Flotte bilder tøff sko eske og så kjekt og ha minner.Ha en flott uke og 17 mai:=)

    SvarSlett
  5. Koselig innlegg for denne måneden!
    Så artig med skokassen og dens historie :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.