søndag 26. april 2020

Tacka, takke i disse tider



Vanligvis tar man hverandre i hånda når vi takker i vår kultur. I disse tider tar man hverandre ikke i handa. Et lite spark med foten, albue mot albue, et forsiktig vink, håndflata opp og fram, handa på brystet, en gest som å bukke eller nikke, er kommet i stedet, og noen tar over den thailanske måten å si takk på som jeg syntes var så skjønn da jeg møtte den for første gang for en del år siden.

Lånt bilde

Emoijen for takk, her er den:


Lånt bilde

Flere land har sin egen måte å uttrykke takk på!

Lånt bilde

På leting etter gode idéer kom jeg over denne, og jeg tok den rett til hjertet:

Lånt bilde

Lånt bilde
Tegnspråk

https://www.norsksonen.com/hvordan-si-takk-pa-norsk/

Lefser blir bakt på takke, svært få unge i dag vet hva det er!
Når jeg ser denne 
kan jeg faktisk ta et bilde til helga, for nettopp en slik har vi til bålpanna vår som er i Telemark!


9 kommentarer:

  1. Oj, så fint du har tolkat ordet tacka!
    Och visst är det så att man får tänka till nu just med hur man tackar. Det thailändska sätter är vackert. Jag använder det ofta själv.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  2. Tack för det inlägget! Gillar din vinkling av dagens sätt att tacka jämfört med pre-Corona.
    Sedan lärde jag mig nåt nytt igen. Googlade Lefser, som jag aldrig hört talas om. Ser himla gott ut måste jag säga:-)

    SvarSlett
  3. Verkligen jättefint inlägg som jag också tackar för! Jag tror jag ska börja använda det thailändska sättet som är vackert och användbart i dessa tider.

    SvarSlett
  4. Vilken härlig tolkning av Tacka. Härliga bilder också.
    Kramiz

    SvarSlett
  5. Visst är det spännande med hur man kan tacka i olika länder och i olika kulturer. Viktigt att lära sig både ordet och hur man gör det rätt-

    SvarSlett
  6. Intressant med alla tack-format! Och vi i västvärlden har fått börja ta till oss de lite mer österländska.

    SvarSlett
  7. Intressant med olika variationer av att tacka! För närvarande är det slut på allt kramande och pussande och då är det bra att ha några alternativ att tillgå! Men att hälsa med armbågen gillar jag inte.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  8. Kul tolkning tackande från olika kulturer.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.