søndag 26. april 2020

Blogger´s Sunday Walk; Vår/Spring



Dagens tur gikk til Sandbukta, et sted vi aldri har vært på landsiden av før.


Vi parkerte bilen og gikk 700 meter tilbake på veien som beskrevet i turboka.


Turens oppdrag: å ta bilde av blad som er i ferd med å brette vingene sine ut...

Låven til gården Smauget

Massevis av liljekonvall, 
og her skulle det også vokse skogbingel. 
I følge biologiportalen skal den blomstre nå.


Fant bare gjøkesyre


Til og med båten bak brygga er på plass!


Og her kom båtene med de store mastene også...


Vi lurete veldig på hvordan denne vulkansteinen hadde kommet hit. Var den som jeg trodde, et resultat av utbruddet som skapte Søsterøyene og Missingene som alle er vulkanske eller er den kommet langveisfra med isen som var et annet forslag!


Vårblomstene fiol, hvitveis og blåveis


Og hestehov og smørblomst


Langs stranda vokste  kvann og slåper samt strandmelke


Over til Sandbukta


Onsøy har også sin urskog


Og rundt de mosedekte kampesteienen skulle orkidéen knerot vokse.


Dette var det jeg kom nærmest orkide´!



Fremdels nydelig vær på hjemveien. 
Vi møtte mange hyggelige folk på turen, 
flere enn oss hadde søkt ut i det fine været. 
Vi fikk hjelp til å finne rette veien, 
likevel klarte vi å gå litt feil i følge boka.

Jeg skulle se etter skogbingel, for den skulle være sjelden. På Biologiportalen står det av den blomstrer april/mai, men i turboka vår står det juni, så vi så ikke snurten av den!



Det samme med orkidéen knerot. Om den står det i Wikipedia: Den opptrer aldri i store mengder, som regel finner en bare noen få planter som er vanskelige å få øye på.
Bladene er grønne året rundt; de er helt karakteristisk nettnervete og lette å kjenne igjen selv når planten ikke blomstrer. Det gjør den ellers ganske sent på sommeren, fra slutten av juli til ut i august. Til tross for at blomstene er små utføres pollineringen hovedsakelig av store humler. Kilde


Oppdraget i dag: Ha en fin tur, husk: god avstand mellom de som går, smil til dem du møter og si hallo! Nyt naturen og det sosiale, noe å drikke, hør på fuglesangen, oppdag blomstene som spretter, ta bilder og vel hjemme igjen, vask hendene:;OD
Postlegg blant annet et bilde av at bladene spretter på tregreinene.
Lenka er oppe en uke!

Mission today: Have a nice walk, but keep in mind: distance between the walkers, smile to those you meet and say Hello!, enjoy the nature and sosial meeting, listen to the birds, discover all the flowers that bounce, take some photos and at last coming home... clean your hands.
Post among all, a picture of the leaves bounce on the branches!
The link is open one week!

Vi skal gå på jakt etter skogbingel i dag, en sjelden plante.

We are going to look for forest shingles today, a rare plant.





You are invited to the Inlinkz link party!
Click here to enter


5 kommentarer:

  1. For en flott tur! Vakre bilder og mye undervisning som vanlig fra deg. Tusen takk.
    Vi fikk også tatt en fin Bloggers Sunday Walk i går, men det var i skogen vår - Gjelleråsmarka.
    Sjkal lage et blogginnlegg i dag eller i morgen. En flott regnværsdag ønskes av Tove/fargeneforteller. Vi trenger det regnet

    SvarSlett
  2. Så bra Tove! Jeg hadde også noen forhåpninger at vi kunne ha fått med noen engelskspråklige
    denne gangen... vi får se om de gir lyd fra seg!

    SvarSlett
  3. Hei! Fin tur du var på! Jeg var også på tur i går og regner med at jeg får gjort blogg-innlegget ferdig i kveld eller i morgen!

    SvarSlett
  4. Ja, nå har jeg endelig fått lagt ut bilder fra søndagen. Jeg har sluttet i jobben for to år siden, det er fantastisk!
    Jeg jobber nå mot en utstilling jeg skal ha i Kunstbanken på Hamar, med åpning 22 aug - 11. okt. Der skal jeg hedre mange kvinner med et smykker som sier noe om hver enkelt av kvinnene. Mye jobb, men moro!

    SvarSlett
  5. Link til min blogg glemte jeg:
    https://kleppanrova.blogspot.com/2020/04/bloggers-sunday-walk-litt-seint-men.html

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.