søndag 5. april 2020

Fargequiz 2


Nok en gang inviterer Tove bak Fargene forteller, til quiz.


Fargen rød:
Hvorfor  tror dere at jeg synes det var fint at Erna stilte i rødt på en 
pressekonferanse i disse corona-tider?
Jeg tenker på melodien Lady in red, damen som synes og blir lagt merke til, Erna vil ha oppmerksomheten vår...
Er rødt en fysisk eller en mental farge?
Veldig fysisk, og veldig mental!
Hva representerer rødt i fargepsykologien?
Fargen signaliserer fare (fareskilt), sinne og kjærlighet (rødt hjerte), så den er veldig tvetydig!
Kan du nevne et eksempel på rød symbolikk?
Alt gjort!


Fargen brun:
Hva synes du den brune fargen signaliserer?
Fravær,  jord
Er brun en varm eller kald farge? 
Den er en blanding av kalde og varme farger, men for meg om jeg må velge er den varm
Hvor ville du ha benyttet fargen brun i et interiør?
Dessverre ingen steder
Hvilke ord brukes ofte når vi omtaler brunt?
Kjedelig, traust, jordnær





Fargen rosa:
Er rosa en maskulin eller en feminin farge?
Det kommer an på øyet som ser, men vi forbinder den ofte med femininitet
Hva forbinder du med rosa?
Vår
Hvor ville du ha benyttet fargen rosa i et interiør?
Ingen steder
Kan du nevne et ordtak i det norske språket der rosa er med?
Å se verden gjennom rosa briller, det å være optimistisk og ha tro på livet!
Her er mine rosa briller!


Fargen blå:
Er fargen blå en fysisk eller en mental farge?
For meg mest mental
Er den kald eller varm?
Kald
Kan du nevne et helseproblem som kan avhjelpes med blått?
Migrene
Hvor ville du ha benyttet blått i et interiør? 
Soverom, kjøkken, bad, vaskerom


Fargen fiolett:
Er fiolett en fysisk eller en mental farge?
Mental
Er fiolett kald eller varm?
Verken eller, men er såvidt på den høyre delen av farvesirkelen
Kan du gi noen eksempler på fiolette egenskaper?
Overklassens farve i Romerriket, så den illustrerer makt og eleganse - og kreativitet
Hvor ville du ha benyttet fiolett i et interiør?
Ingen steder





Fargene forteller sine svar

2 kommentarer:

  1. Muy interesante! Nos has enseñado qué hay detrás del color que elegimos.
    Cariños desde Argentina

    SvarSlett
  2. Så flott at du har delt blogginnlegget mitt.
    Du skrev også en liten kommentar i dag, men den forsvant da jeg trykket for å legge den ut.
    Når du får tid, kan du prøve å legge den ut en gang til. Merkelig at dette skjer med deg, og ikke med andre.
    Håper du/dere har det bra. Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.