mandag 6. april 2020

I DISSE TIDER 2



er det digitale museumsbesøk som gjelder. Flere av dem har virkelig fått gode digitale omvisninger og sidene inneholder mye interessant stoff. Jeg ble veldig nysgjerrig på maleriet over som jeg aldri har sett før.
Her er hun Tove, An Allegory of Painting, 1661, Frans van Mieris the Elder. Oil on copper, 5 × 3 1/2 in. 
Mer etterforskning skal til for å finne ut hva modellen heter.
En kvinne, vanligvis idealisert, personifiserer Pictura (maleri) og med gjenstander som er viktige for kunstnerisk skapelse, ble gjerne brukt til å framstille allegori over kunsten. I venstre hånd har hun en palett, børster og en liten gipsskulptur som fungerte som modell for større arbeider. Rundt halsen hennes bærer hun en maske på et kjede som kan referere til kunstens evne til å lure gjennom illusjonskunsten.
Frans van Mieris den eldste adopterte den antikke modellen av Pictura, men oppdaterte den for sin tid. Modellen er ikke klassisk vakker eller idealisert; hun er en gjennomsnittlig ung kvinne observert fra nederlandsk hverdag.
Van Mieris den eldste var Gerrit Dos mest lovende elev på skolen for finschildere (fine malere) i Leiden på 1600-tallet. Den svært ferdige kvaliteten på dette maleriet er et utmerket eksempel på denne maleriet.Kilde
 Jeg fant svaret, så jeg kunne ha spart meg for spørsmålet over: 
Van Mieris used his wife many times as a model, as in
The Art of Painting (Pictura) (1661). The exceptional richness of Pictura's satin garment, with its vibrant hues of blue and pink, is due to its copper support and a thin layer of gold leaf under the paint.
 Kilde
Litt om kunstneren

Getty museum
Masterpieces

2 kommentarer:

  1. Nei, denne kvinnen har jeg ikke sett før. Men kjenner jeg deg rett, finner du nok ut av det!
    Lykke til! Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Det er gøy å følge med på mye av det kreative folk gjør for å vise fram kunst og kultur i mange former i denne utfordrende tiden. Jeg kjenner på behovet for kunstneriske opplevelser som kan oppleves nå, selv om museer og gallerier er stengt.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.