lørdag 21. mars 2020

Verdens poesidag


Illustrasjon:Elev/lærerarbeid "Livsmestring"

Til barnebarna mine

Jeg har også en drøm, en drøm om tida som var

I have a dream, sa Martin Luther King.
Jeg så han holde talen på TV.
28. august.
Jeg var 10 år.
Det var en urolig tid.
Det var krig i Vietnam, og vi hadde hatt Cubakrise.
Det var året for håp og dyp fortvilelse.
Pappas hand fant mi hand
Hender finn hender
Vi gikk sammen på vei til skolen.
Det var kald krig og rustningskappløp.
Atombombetrusselen hang over oss.
Folk hamstra tørrmelk i hermetikk.
Jeg var engstelig.
Pappa hadde opplevd at  
de brente våre gårder, de drepte våre menn.
Forbudet mot prøvesprengninger kom 5. august.
22. november blir USAs president skutt.

Vi kunne klemme hverandre.
Vi kunne stå sammen, tett, hånd i hånd.
Vi kunne slåss sammen for rettferdighet og fred.

Jeg fikk kusma og måtte holde senga ei uke.
I have a dream, sa Martin Luther King.
Han fikk ikke oppleve at drømmen hans ga håp.
Håp om en bedre verden.
Vinden snudde.
Jeg har et håp om at også denne drømmen en gang kan bli din.
Jeg har en drøm om at også dette håpet en gang kan bli ditt.


Inger Hagerup:
Vestvågøy

De brente våre gårder.
De drepte våre menn.
La våre hjerter hamre
det om og om igjen.

La våre hjerter hugge
med harde, vonde slag:
De brente våre gårder.
De gjorde det i dag.

De brente våre gårder.
De drepte våre menn.
Bak hver som gikk i døden.
Står tusener igjen.

Står tusen andre samlet
I steil og naken tross.
Å, døde kamerater,
De kuer aldri oss.


Halldis Moren Vesaas:
Tung tids tale

Det heiter ikkje: eg – no lenger.
Heretter heiter det: vi.
Eig du lykka så er ho ikkje lenger
berre di.
Alt det som bror din kan ta imot
av lykka di, må du gi.
Alt du kan løfte av børa til bror din,
må du ta på deg.
Det er mange ikring deg som frys,
ver du eit bål, strål varme ifrå deg!
Hender finn hender, herd stør herd,
barm slår varmt imot barm.
Det hjelper da litt, nokre få forfrosne
at du er varm!



1 kommentar:

  1. Ja, det er dikt til ettertanke det der. Synes det er leit at vi ikke kan gi en klem til våre egne i disse tider.Man vil jo ikke utsette noen for noe som helst. Men sammen klarer vi dette også. Ha en fin kveld :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.