mandag 23. mars 2020

Farge-quiz




Tove bak bloggen "Fargene forteller" har lagd en quiz basert på stoff fra boka si Fargene forteller.
Her er svarene jeg ga på de første spørsmålene:

Heisann, siden jeg lånte boka di på biblioteket for lenge, lenge siden, og hukommelsen ikke er helt til å stole på lenger, er svarene mine kanskje ikke helt i samsvar med hva som står der. Uansett er det ikke bare ett rett svar på flere av spørsmålene dine, så jeg tar sjansen på å komme med alternativer. Regner med det er rom for nyanser ,:OD)

Fargen oransje:
Hvorfor er denne fargen viktig i disse tider?
Den gir energi og livskraft...
Er dette en kald eller varm farge?
Varm
Er det en fysisk eller mental farge?
Jeg vil si begge deler
Hvor ville du ha benyttet oransje i et interiør?
Jeg har benyttet innslag av oransje i gangen/entreen.
Fargen grønn:
Hva gjør denne fargen med deg?
Føler meg ren og opplagt, frisk
Kan du si om denne fargen er kald eller varm?
Den ligger på den kalde siden av fargesirkelen, men den kan opptre som varm i forhold til andre farger (som er kaldere) . Hvorvidt den er blanda med andre farger, har også betydning.
Hva står denne fargen for i fargepsykologien? Nysgjerrighet, undring, forskning
Hvor ville du ha benyttet grønt i et interiør?
Har den på alle rom i annen etasje, forskjellige grønn-farger – tidligere barnerom og allrom, samt en svak, svak grønn i trappegangen.
Fargen gul:
Er gul en fysisk eller mental farge?
Mer mental enn fysisk
Hva står gult for i fargepsykologien?
Å, jeg husker bare at den forbindes med falskhet, sjalusi  - noe ondskap (Judas har gul kappe på de fleste malerier)
Hva kan fargen gul benyttes til?
Det er påskens farge, forventning!
Hvor ville du ha benyttet gult i et interiør?
Stua på hytta ved sjøen
Fargen indigo:
Hva forbinder du med denne farge?
Noe spennende, noe overjordisk
Du kaller kanskje denne for lilla, men det er to "lilla.farger".
Hvilken er den andre?
Indigo  -og fiolett
I hvilke sammenhenger ville du brukt indigo?
På klær
Ville du brukt indigo i et interiør, i tilfelle hvor?
Ikke på soverommet, vet at den vi forbinder med «lilla» ikke gir nattero!

Etterpå ble jeg litt nysgjerrig og søkte på nettet etter hva andre mener om farvenes psykologi. Jeg kan jo en del om farver på grunn av jobben min, og det er spennende å se hva som er felles og hva som avviker , ja til og med det helt motsatte, i de ulike teoriene.

3 kommentarer:

  1. Takk for at du deler. Farger er interessant og spennende. Men som du sier, det er nok ulike meninger/svar i fargepsykologien. Men jeg tror at det som står i boka er mest i samsvar med det som flertallet mener. Men jeg sier at din sannhet ikke nødvendigvis er min og omvendt. Jeg sier at du selv kan eksperimentere med farger og se hvordan du selv reagerer på dem. For sannheten er at vi reagerer ulikt. Derfor bør du ta en kartlegging av deg selv ( du finner den i arbeidsboka bak i boka).
    Når det gjelder fargesymbolikk opplever jeg at mange bruker farger tilfeldig. Det blir feil!
    Jeg har undervist i farger i 25 år, og det har vært som en lang studie av farger og mennesker.
    I dag legger jeg ut et innlegg med svar på deres quiz-svar.
    Så i slutten av uken blir det en quiz med flere farger. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Takk, for et velformulert svar, Tove ;:OD)

    SvarSlett
  3. Hei på deg. Så mye fint du har lagt ut i det siste da. Nydelige bilder fra turene dine. Godt å komme seg ut litt i disse dager. Farger tror jeg er viktig for oss.Gøy å tenke litt gjennom hva farger gjør med oss. Jeg tror vi trenger forskjellige farger etter humør, årstider og følelser. Ha en fargerik dag! :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.