mandag 16. desember 2019

Julekakeraid; Cozonac eller Kozunak eller colac fra Romania



Det blir sjelden perfekt ved første forsøk! Siden jeg hadde lest at dette kunne minne om den italienske panettone kaka, hadde jeg planer om å bruke forma jeg kjøpte i fjor etter at jeg hadde bakt panettone som dette "Tid for en søt italiensk panettone" innlegget handler om. Tenkte å sette fire ruller ved siden av hverandre på høykant og brette ut endene som en blomst. Rullene ble altfor lange. Og enden på visa var at jeg tvinna rullene og la dem oppå hverandre i en smurt langform. De skulle sjølsagt ha vært fletta sammen to og to. Lett å være etterpåklok! Det viktigste er likevel at bakverket smaker godt, men jeg hadde jo også et ønske om at formene kunne bli like fine som dem jeg så på pinterest.


Jeg brukte den første av oppskriftene på  innlegget mitt "Julekakeraid, Romania og Återblick".
Det dufter herlig julebakst, nå står kakene til avkjøling.... i morgen venter smaksprøver!
Flere alternativer på pinteresthttp://www.caietulcuretete.com/2014/01/colac-cu-nuca-si-scortisoara.html



4 kommentarer:

  1. Nam, nam... jeg kommer, jeg kommer og spiser med deg :-))) Du kan kommer og spiser her kjøtt -
    lam. Jeg lage mat hele dagen - mange kjøtt -
    fra bonde kjøpt i går. Jeg lage mat norsk :-))
    Fårikål og tysk "Lammbraten" lammesteak og
    bønne med lam og jeg har i fryser kjøttdeig fra lam for gresk rett "Moussaka" :-))
    I siste jeg baket valmuefrø kake.
    På onsdag baker jeg fransk "Quiche Lorraine"
    til julebord. Det er ikke vanskelig, jeg kan skriver til deg hvis du likte det, det er ikke søtt, hjertelig mat - forrett. Vi spiste den i Champagne og jeg ble kjent med "Champagner" :-))
    God 3. adventskveld. Klem fra Viola

    SvarSlett
  2. ahhh så fint... kos deg :-)))

    SvarSlett
  3. Heisann Viola! Ja takk, jeg tar gjerne i mot en oppskrift på "Quiche Lorraine" av deg. Vi skal til sønnen vår juleaften og spise pinnekjøtt, 1. juledag samles vi i familien her hjemme til ribbe. Gøy å høre at du lager får i kål, nam, nam ;:OD)

    SvarSlett
  4. Her var det mye godt. Kjenner duften helt hit!
    Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.