søndag 8. desember 2019

Julekakeraid, Romania og Återblick


Postkort

ff dvs fortsettelse følger fra forrige


Det blir litt mimring om reise. Jeg fant ingen mynt verken fra Tyrkia eller Romania (jfr. innlegget om MYNT), to land som er aktuelle i disse innleggene.
For tredje året på rad har jeg noe jeg kaller julekakeraid før jul på bloggen - og i virkeligheten. Det går ut på å lage julekaker fra land jeg har vært på reise i.

Nå står cozonac, et tradisjonelt rumensk søtt brød, for tur. I oppskriften får jeg også brukt turkish delight som jeg tar med meg hjem fra Istanbuls basarer.
Det er 16 år siden jeg var i Romania, nærmere bestemt i byen Iasi. Mens vi var der på utveksling gjennom et Comeniusprosjekt, tok jeg mange bilder. I alt rotet i huset vårt har jeg ikke klart å finne fram til albumet med disse bildene, så jeg tok "pennen fatt" og skrev til Gabi, en av kollegaene vi samarbeida med, på messenger og fikk svar umiddelbart. Her er nettet en velsignelse!


Med litt "photoshoppynting" ble bildene akseptable.


1. Foran rådhuset i byen
2. På skolens bibliotek
3. På toget - ekskursjon til Romanias ortodokse kirker


Det som også virker veldig interessant, er om personen til venstre i første rekke på bildet tatt foran rådhuset, er Dana som jeg fremdeles har kontakt med. Historien om Dana er en annen og spesiell historie.
Nå må jeg ta en ekstra titt både her og der for å finne mine bilder. Her blir det virkelig reviews/återblick/tilbakebklikk med mange følelser innblanda.


Her er det bare bilder til prosjektet, men filmen er tydeligvis fra besøket vårt i Iasi! Den må jeg se igjen...


Det samme bildet som 1 lå i skuffen på arbeidsplassen min, og på en av CDene jeg fant der.

Så over til bakverket, 

Rumensk Cozonac eller colac

:
Ingredienser til deig:
2 dl melk
1 teskje salt
125g smør (romtemperatur)
2 egg
2 eggeplommer
750g mel
100g surdeig
150g sukker
1 ss sitronskall ev appelsinskall
42g fersk gjær eller 3 ts tørket gjær

Ingredienser for fyll:
6 eggehviter
250g tyrkisk delight (terninger)
250g mandler (malte)
100g sukker
3 ts kakaopulver

Veiledning for deigen:
Bland alle ingrediensene i deigen til de er godt innarbeidet.
La deigen hvile på et varmt sted i 2 timer.

Fyll:
Pisk eggehvitene med sukker.
Tilsett kakao, malte mandler og bland.

Ta ut deigen og del den i 2 eller 3. 
Kjevle ut hver del, legg  fyllet på toppen og dryss over tyrkisk delight.
Kjevle deigen med fyllet.
Rull deigene.
Flett rullene og legg dem i en smurt form.
Pensle kakendeigen med eggeplomme for å få en blank overflate.
Sett den i ovnen for å heve ved 50 ºC i 90 min.
Øk temperaturen til 180 ºC og stek den i 25 minutter,
Ta den ut og la den avkjøle ..

Cozonac likner veldig på italienske panettone, men denne kaka har en annerledes form og annent fyll.
http://www.hungryshots.com/2014/12/almond-turkish-delight-and-cocoa-sweet.html

En annen oppskrift, COLAC (jul i Romania):

melk - 1 2/3 kopper (400 ml)
yoghurt - 150/3 kopp (150 g)
egg - 3
sukker - 7 ss
salt - 1 ts
gjær - 2 pakker, tørre
olje - 2/5 kopp (100 g)
mel - 1 kg
sitronsukker

vanilje
valmuefrø
sesamfrø
tyrkisk delight

FORBEREDELSE
Hell ca 2/5 kopp (100 ml) varm melk i en bolle, tilsett gjæren og 2 ss mel. Vent til det aktiveres, siktet melet, og tilsett deretter de resterende produktene.

Elt til en middels hard, seig deig. Smør den med olje og dekk med folie. Etter at den har hevet seg, rull ut 4 runde deler, legg dem oppå hverandre med olje og strøsukker og valmuefrø (eventuelt). Ta av litt deig til en rose...

Sett et glass i midten og skjær ut 8 trekanter, uten å kutte selve midten. Vri hvert av de resulterende stykkene en gang i en retning. Lag et snitt langs endene av hver bit og brett utover.

Sett et stykke tyrkisk delight i utbrettingene. Skjær midten og brett utover, for å lage et hull og legg rosen i det (laget av den lille deigen som du la til side i begynnelsen).

Når deigen er heva, smør den med slått eggeplomme, 1 ts melk og olje. Strø over sukker og frø. Stekes ved 170 ° C. i 45 minutter.

Alternativ oppskrift
En til 
Og enda en med skritt for skritt- bilder

Se resultatet mitt på innlegget Cozonac eller Kozunak eller colac

"Tilbakeblikk" heter også oppgaven elevene har jobba med den siste tida.


Det ble mange flotte resultater. Her viser jeg noen utvalgte fra utstillinga vår på skolen (inspirasjonskilden vises under).

Inspirasjon: Christopher Jonassen
Uten tittel I (2018)
Fotografi
  100 × 70 cm

Inspirasjon: Arja Wiik-Hansen
Koreakrigen (2019)
Analogt fotografi på baryttpapir
 1 stk à 30 × 40 cm

Inspirasjon: Ingebjørg Hokholt
For fremtiden. Greta Thunberg (2019)
Tegning og akvarell 38 × 28,5 cm



Og et siste tilbakeblikk, slik brukes kassa i adventstida!


12 kommentarer:

  1. Her er det så mye ulike ting du forteller om, så det er helt umulig å kommentere.
    Ser også ut til at din mann har feiret stor dag. Kanskje har jeg gratulert før, hvis ikke kommer en sen gratulasjon her.
    Gode førjulsdager ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Det var en omfattande återblick! Kul att du berättar en del om resan i ord och bild!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  3. Vilken återblick du bjuder oss på och vetekransen ser verkligen god ut. Ha en bra vecka=)

    SvarSlett
  4. Jättekul att Gabriela hittade bilderna och kunde skicka dom till dig. Då kunde du minnas resan och samtidigt lägga upp bidraget till temat.

    Dina elever är så otroligt duktiga. "Koreakrigen" är ju helt enastående. Å eleven som målade Greta fick till det till hundra procent. Vilka elever du har!

    SvarSlett
  5. Fantastisk å lese om dei flinke elevane med den
    like flinke læraren.
    Flott tilbakeblikk.
    Ynskjer deg fine adventsdagar.

    SvarSlett
  6. Ting man opplever varmer flere ganger, en gang når man gjør det og en gang til når man ser tilbake på minnene.

    SvarSlett
  7. Tilbaaeblikk ja - her får du min tilbakemelding - ja, kjäre bloggvenn det må jeg si .... Det vr mye på en gang å få med seg....det som blir igjen fra förste delan av innlegget er at du er en engasjert, intressert, driftig og virksom inspiratör med kontaker som du "pleier" ... en flott dame alltså :-)
    Elevdelen i inlägget her og i andre inlegg ligger meg varmt om hjertet så du får ta med en hilsen til de virksomme uttrykksfulle også denna gang. Du er jo deres lärer og en sånn lärer vill jeg tro gjör sitt til.

    SvarSlett
  8. Hur är det man säger - den som gjort en resa har alltid något att berätta!? Det är förvisso sant. Kul idé med dina julkakor!

    SvarSlett
  9. Vilka fina återblickar du bjuder på, så härliga minnen för dig :) Brödet ser så gott ut och jag tänker spara receptet och testa :) det första alltså! Greta är min idol, vackert målat porträtt av henne, ha nu en fin kväll :)

    SvarSlett
  10. Härliga återblickar och vilka duktiga elever du har! Vilka fantastiska alster de skapat.

    SvarSlett
  11. Vilken fin återblick och fina minnen från den här resan. Och vilket gott bröd. Stort tack för detta.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.