fredag 3. mars 2017

Verdens villmarksdag og vårtegn




Hva er villmark?
Villmark, områder som ikke er vesentlig forstyrret av menneskelig aktivitet.  Dersom man definerer villmark som områder mer enn 5 km fra nærmeste tekniske inngrep (vei), utgjør dette knapt 12 % av arealet i Norge. Kilde




Dette er det nærmeste jeg kommer villmark. MEN det er ikke villmark etter nevnte definisjon... 
Jeg tar på meg fjellstøvlene hjemme, går 50 meter på asfalt og inn i skogen. Etter 10 minutter krysser jeg en vei, og så er det bare å lange ut i 2 timer uten å møte verken et menneske eller et dyr før på hjemveien. Da måtte vi vike for en rytter til hest!





I natt har det kommet 5 cm nysnø, og villmarka er igjen skikkelig hvit. Bildene over ble tatt forrige fredag. Hvor ble det av vårtegnene? Høyt oppe i tretoppene sitter to sidensvanser. De er nå klare for å trekke nordover. De samler seg i store flokker og flyr til Nord-Sverige, Finland og Russland.






2 kommentarer:

  1. Visst blir man tokig på detta växlande mellan vår och snö. Vi fick också en dos av det vita inatt, men den har smält bort under dagen.
    Vildmark har jag långt till, så här i stockholmsförorten.

    SvarSlett
  2. Hello, lovely walk and snowy scenes. I love the cute dog. Thank you for linking up and sharing your post. Enjoy your day and the weekend!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.