mandag 13. mars 2017

Ny til 17.mai




Mormor til barnebarnet mitt er også en ivrig strikker, og til 17.mai blir det nye bunader fra hennes hånd til begge våre felles barnebarn. Vi, bestemødre, er begge kommet opp i en alder hvor dårlig syn melder seg under visse forhold - og mormor måtte melde pass da bryststykket skulle broderes med åttebladrose i maskesting på svart bunn. Jeg tok utfordringen ... og i går skinte sola og skapte rette forhold for arbeidet. Resultatet ble tåelig bra.
Merkelig at ramma på mønsteret skal "kuttes" av i øverste hjørnet. Jeg ble nysgjerrig og søkte opp flere design for å sjekke om det er gjengs, og jammen er det tilfelle på de fleste bunadssmekkene, brystkledene eller bringedukene - kjært barn har mange navn, til hardangerbundaene. Hva i all verden kan grunnen være?



Jeg skulle så gjerne ha hatt tid og anledning til å strikke mer, men med full jobb og en hund som er gal etter ullgarn, er det ikke bare å sette seg ned med strikkepinner. Både babysokker og luer er spist opp i et ubevokta øyeblikk. På Strikkekafeen er det ikke mulig å holde styr på tellinga i mønsterstrikk, så det har jeg gitt opp å strikke der!
Jeg er tilhenger av at baksiden er like pen som forsiden, i alle fall tilnærma - og tenkte på vei hjem fra jobb i dag på hvordan baksiden kunne vært gjort penere på brystkledet, og om det lot seg gjøre å strikke åttetallsrosa i steden for å brodere den på. Da kom ideen om jacquardstrikk i tankene. Det har jeg aldri prøvd før.
Mener det går ut på å strikke annen hver maske på forsiden og baksiden.
You tube har løsningene, men bare delvis!
Her er det bare to farver, men det burde la seg gjøre å finne en forklaring på hvordan det skal strikkes med flere farver...


og jeg endte opp her med tre og fire farver - og strikketeknikken er den samme uansett hvor mange farver det strikkes med...:


Så nå skal jeg prøve meg på å strikke en ny brystduk med annet mønster i dobbeltstrikk.
Etter hva jeg har forstått er det vanlig å ha noen ulike å bytte med...
MEN jeg fant ingen teknikk som strikker en maske, tar en maske løs av, strikker en maske, tar en maske løs av osv - og tilsvarende bare med omvendte masker når det strikkes tilbake. Prinsippet blir det samme som å strikke annen hver maske rett og vrang med to tråder, tror jeg!



Som vanlig må jeg forandre på et eller annet, men mulig denne blir for stor:



Det er mange åttetallsroser, så en som passer i antall masker, vil det helt sikkert være mulig å oppdrive!



4 kommentarer:

  1. Du gode min, dette var jo helt proft! Så artig å se. Det må jo bli en glede å få det klart til 17.mai. Lykke til med resten! :)

    SvarSlett
  2. Jøje då, så kreativ og flink du er !
    Eg er imponert.
    Men flott at det er nokre som kan handverk av ulike typer.
    Lukke til med fortsettelsen.
    Fin onsdag frå Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Så kreativt! Lykke til med forberedelser til 17.mai:)

    SvarSlett
  4. Jeg synes alt så flott ut, men må si at dette gikk i ball for meg.
    Blir nydelig med to bunadskledde barnebarn 17. mai! Hilsen fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.