lørdag 8. september 2012

Fantastiske Gamlebyen





Vi som er så heldige å ha Gamlebyen i nærheten, bruker den så altfor sjelden. Det er merkelig nok sånn over hele verden, lokalbefolkningen tar sine nærmeste kultursteder for gitt.
Jeg har en historie som bekrefter denne påstanden. For en del år tilbake var jeg på studiereise til Kreta for å studere gamle minoiske boplasser og kvinnenes plass i samfunnet. Stedene var ikke skilta, så jeg var nødt til å bruke kart, men ikke alltid strakk det til heller, så jeg måtte rett og slett spørre meg fram ved hjelp av enkel engelsk, fingre, armer og mimikk. Svært sjelden var det til noen hjelp - ikke fordi folk jeg stoppet, ikke skjønte hva jeg ville, men de ante rett og slett ikke hvor stedet var, hadde aldri hørt om dette stedet jeg så gjerne skulle finne!
Det var da det slo meg: kan jeg vise noen veien til mitt nærmeste kultursted? Nei! Det var da jeg bestemte meg til å lære mer om Kråkerøymannens bosted, Tom og Mettehula, bygdeborgen på Enhus osv. Og nå kan jeg vise veien til skattene fra forna da'r som er her i nærheten.

Vi har aldri brukt Gamlebyen mer enn de siste ukene. Det starta med Månefestivalen i sommer, så åpningen av Kunsthallen Hydrogenfabrikken, så utstilling i Galleri Sand med malerier av Justin, dagen etter utstilling på Knollen, deretter åpningskonsert på litteraturfestivalen 'Ord i Grenseland' - og i dag  utsilling hos Sawe og festivalen 'Matfold' med økologisk og kortreist mat. Vi stakk også en tur innom torvet der det går mot slutten av sesongen for frimarkedet.
Sannelig er det stor aktivitet i byen også utenom turisttrafikken noen hektiske sommermåneder.




Her var det mange gjenstander til salgs gitt av kjente kunstnere. All inntekten går til skoletur for elever på Kosirai primary school, Kenya Kari og Abel har bygd.




Det var bildekunst, smykker, brukskunst, klær og typiske afrikanske gjenstander og urter  tilsalgs.




Sussanne Hafstad Klerud og Mari Spernes Sawe sang og spilte mbira og trommer i bakgrården. Se kort klipp på videoen!



Gamlebyen med folk flest i gatene, på Kongens torv og Tøyhusplassen.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.