fredag 6. juli 2012

Blomstrende fredag; Duftende stemorsblomst, Etain


Jeg har nettopp skrevet om ulike duftende blomster som er å finne i Bakkers katalog, men at jeg skulle komme hjem med en av dem kjøpt på Plantasjen i dag, hadde jeg ingen aning om. Her er den, godt planta i den store svarte urna i hjørnet av verandaen sammen med Gypsphila, Rosenschleier, og den gyldne, kopperfarvede - ja, den lappen har forsvunnet - inneplanta som jeg våger å ha som uteplante inntil videre. Uansett, det er en lekker kombinasjon. Ser fram til at de får vokst seg frodige!






Den dufter av honning!
Fant  den savnede lappen likevel i mørket. Planta heter Ipomoea Tricolor.
Ipomoea tricolor er en art av Morning Glory fra  tropene, og er mye dyrket og naturalisert andre steder. Det er en urteaktig årlig eller flerårig. Kan bli 2-4 meter høy. Bladene sitter i spiral på stilken. De er 3-7 cm lange med en 1,5 til 6 cm lang bladstilk. Blomstene er trompet-formet, 4-9 cm diameter, oftest blå med et hvitt til gyllengult sentrum.
Og jeg som spurte om det kommer blomster på den, og det trodde ikke damen i kassa! Men det gjør det altså, kanskje ikke duftende....
Jeg har også sådd noen Morning Glory i år - tror de får blå blomster. Men formen og farven på bladene til den jeg har kjøpt, er helt annerledes enn de jeg kjenner fra før.
Litt ifo her: Ornamental sweet potatoes generally will not flower under normal garden conditions,
og damen i kassa får sannsynligvis rett!
Men at det er en inneplante ser ikke ut til å stemme. Den tåler ikke frost, så det er bare å ta den inn når høsten gjør sin entre!

http://www.daytonnursery.com/encyclopedia/Annuals/Ipomoea.htm

Nå demrer det for meg. Jeg satte et nydelig eksemplar i tre farver på kanten av steintrappa i fjor. Den tok jeg ikke inn - sannsynligvis forsvant den med frosten!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.