mandag 26. desember 2011

Blomstrende fredag; Jul










Alle blomstene ute forsvant i den siste frostperioden, men inne blomstrer det for fullt under julestjerna i vinduet.
Denne planta har jeg hatt med meg fra naboen der jeg vokste opp. De hadde kasta noen avleggere på dynga, og jeg kunne ikke fortså at noen ville kaste friske blomster. Jeg tok dem med meg hjem...Etter nærmere 50 år har også jeg i flere omganger kasta noen i komposten fordi den formere seg kolossalt raskt. Nå er det tid for uttynning ganske snart igjen. Den sprenger hele potta. Er det noen som vet hva den heter? Her hos meg en den kun den navnløse!
Hvis noen vil ha et skudd eller to, så bare gi meg postadressen.

Nå har de ansvarlige for blogspot.com tatt bort den gamle versjonen og dermed fjerna muligheten slik jeg ser det - å få samme mål på bildene. Er det noen som har oppdaga hvordan det er mulig i siste versjon? Når jeg croper bildene jeg legger ut, hjelper det ikke å velge middels, stor, ekstra stor osv. Bildene får ikke samme mål uansett! Jeg har skrevet inn og spurt om operatørene kan gi oss muligheten tilbake!


Takk Katarina, du satte meg på sporet. Det er sannsynligvis en Bromeliaceae Billbergia Windii!
Se:
http://www.flowersinisrael.com/exoticBillbergianutans_page.htm 
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:20100416_Billbergia_windii.jpg


4 kommentarer:

  1. Läcker! Kan det vara en Bromeliad?
    God fortsättning!

    SvarSlett
  2. Fantastisk !! Jag kallar den Prästhavre, för det gjorde min farmor. Jag hade en planta för många år sedan men den dog tyvärr för mig. Jag skulle gärna ta emot ett skott, ska jag skicka dig ett frankerat kuvert med adressen på ? God fortsättning på helgerna förresten !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlett
  3. Hei, jeg vil svært gjerne få en eller to avleggere av din nydelige prestehavre =)=) Hvor kan jeg legge igjen min adresse til deg? eller hva er din kontaktinformasjon? mvh Kenneth

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.