onsdag 3. juni 2009

Syrin




Et år til neste gang syrinene vil spre søt duft utover, men i mellomtida er det mye å glede seg over både i den virkelige haven- og i det å nyte synet av blomster på lerretet. Jeg skriver haven og ikke hagen fordi det gir meg så gode assosiasjoner til noe himmelsk.





Syrinene i vinduet er malt av amerikanske Mary Cassatt (1845-1926) under impresjonismen i 1880 med friske farger og lette, raske strøk på lerretet. Hun bodde det meste av livet sitt i Paris.
Først nå ved søket har jeg lært meg hva syrin heter på engelsk, Lilac, og i kveld ser jeg en film på TV der lilac er favorittblomsten til en av jentene i filmen! Nok et sammentreff?





De hvite syrinene i vasen er malt av Edouard Manet i 1882 og henger i Nationalgalerie, Berlin




Denne rosa sprer seg villig. Fra å være en liten avlegger fått av Liv, er den blitt en stor busk. Et skjønt og kortvarig innslag i haven. Er det en Totenvikrose?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.