lørdag 6. juni 2009

Sommerens første valmue


Valmuen har sprunget ut i løpet av morgentimene. De står spredt rundt i urtebedet som en gang var planlagt som "valmuestedet" med mange typer valmuer. Dessverre ble det bare denne hardføre sorten som vokste opp og har spredd seg utover. Bladene klippes ned etter frøsetting sånn at urtene både får lys og luft.



Dagens svenskehandel: En bunt pinner til å støtte opp tomatplantene med og fire frøposer, blålin, blandet blomkarse og liten tagetes (Tagetes tenuifolia Ursula). Disse kjøpte jeg to poser av fordi jeg ikke har funnet dem i sortimentet hjemme. De spirer best før 30.oktober 2o12, så lagring er ikke noe problem... men jeg sår en pose straks likevel! I krukka spirer løynantshjerter fra røtter jeg planta for noen uker siden, bak den en skjønn sedum (spathulifolium) og rabarbraene trives godt mot øst med sval morgensol.


Hadde vi alle hatt like mye livskraft og viljestyrke som denne prestekraven på gårdsplassen til naboen to hus ovenfor vårt, så kunne vi kanskje ha nådd det umulige...
Det er ikke bare løvetannen som er trassig!
I kveld ble furutrærne "frisert". Nye skudd ble klippet nesten helt vekk. Maks høye skal være sånn at jeg når opp uten stige, og fasongen mest mulig lik pinjetrærne i Toscana!

2 kommentarer:

  1. Ser du har en rød stor valmue, og du skriver at du klipper den ned etter frøsetting - jeg har fått en liknende som står i knopp nå, og den er diger - går det an å klippe ned bladene ette blomstring? Kjenner ikke til stell av denne planten, men den er veldig diger der den står...
    Hilde

    SvarSlett
  2. Hei Hilde!

    Det gjør jeg som med mange andre planter.
    I august kommer en ny rosett blader som overvintrer. Valmuen ser ikke ut til å ta skade av det ;:O)
    Du kan jo forsøke med en av plantene og se hvordan det går!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.