fredag 19. juni 2009

Pre-Raphaelittenes malte roser


Rosetreet

Ein blome vart tilbydd meg,
slik ein blome som Mai aldri bar:
men eg sa "eg har eit fint rosetre",
og såg kje dit blomen var.

Eg gjekk så til fin-rosa mi,
og stelte ho dag og natt;
men ho vreid seg fri med raud sjalusi,
hennar torner var alt eg fikk att.

William Blake ( 1757-1827) oversatt av Tor Obrestad



















Pre-Raphaelistene var en gruppe malere som holdt sammen i et broderfelleskap, PRB, i England under Victoriatiden. Deres felles manifest var å male slik mesterne gjorde før høyrenessansen. William Holman Hunt, John Everett Millais, Edvard Burne-Jones og Dante Gabriel Rosetti var de mest framtredende medlemmene. Hunt var bare 21 år da de startet i 1848. De skulle male direkte fra naturen, med objektiv sannhet og genuine ideer i sympati med - og full hengivenhet til kunsten før Raphael.
Etterhvert sluttet også Ford Madox Brown, George Frederick Watts, John Stanhope, Fredric Leighton, Edward John Poynter, Lawrence Alma-Tadema, William Dyce, Arthur Hughes og John William Waterhouse seg til broderskapet.
Historier fra Bibelen, folkesagn, mytologi og Shakespeare var store inspirasjonskilder.
De fleste bildene her er hentet ned fra nettet, og kvaliteten på oppløsninga er deretter. Det finnes enda flere bilder med roser, men de får være en hemmelighet så lenge...

hoocher.com/.../Edward_Burne_Jones.htm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.