søndag 5. mai 2019

Röd


Kjøkkenet i Lia, fritidsstedet vårt på landet, nesten helt ferdig.

Rødt kjøkken, det finnes ikke mange av dem, ikke på Pinterest i alle fall. Det er nok ikke den farven folk flest velger å male kjøkkenet i. Men jeg er veldig fornøyd med resultatet. Rommet ellers er lyst og luftig med tre vinduer, to av dem mot sør.



Rød tå i stil med kjøkkenet... det gikk litt fort og hardt for seg i påska! Et stolbein sto i veien.


Det røde kjøkken, malt av Ludvig Karsten i 1913

Kunstneren er en av mine norske favoritter. Han er koloristen blant alle kolorister, med livlige penselstrøk, spenstige komposisjoner og hverdagslige motiv.


Det er ikke ofte jeg er sinna, men det har hendt at jeg har sett rødt! Denne illustrasjonen er kreert av en elev jeg hadde i fjor.
Forstørr den og se hvor fantastisk bokstavene er bygd opp...


14 kommentarer:

  1. Det ble kjempelekkert. Men du vet vel at det egentlig ikke er bra med rødt kjøkken hvis du spiser der hver dag. Da spiser man ofte for fort, og det blir litt feil med forbrenningen. Men dere er jo ikke her hele året, så det går nok bra. Men rødt kan også få temperamentet rødglødende, og da må du vente litt med å koke og steke så du ikke brenner deg!
    Men kjøkkenet ble virkelig supert, og rødfargen er flott. Hilsen fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  2. Fina tolkningar med mycket rött!

    SvarSlett
  3. Vilket jättefint kök!! Jag älskar rött och det där köket är verkligen i min smak! Underbart! Tavlan är också helt fantastisk! Mycket bra inlägg till temat!

    SvarSlett
  4. Aj, aj aj lille tån..... Många röda nyanser =) Ha en fin vecka!

    SvarSlett
  5. Så fint det blir! Har nog aldrig tidigare sett ett rödmålat kök, djärvt färgval.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  6. Vilket jättefint kök i en ovanlig färg. Just därför står det ut och är något alldeles extra. Snyggt jobbat där!

    Jag ser rött gillar jag också skarpt. En väldigt fyndig och stilren illustration med "fräcka" bokstäver.

    SvarSlett
  7. Vilket fint bidrag till temat!
    Så spännande med ett rött kök. Väldigt flott! Och i Sverige är det en färg man inte ofta ser i kök. Här är mycket vitt.
    Bokstäverna i texten "Jag ser rött" är väldigt fina och jag har tittat länge på dem. Jodå, jag kan också "se rött" ibland.
    Konstnären hade jag tidigare inte hört talas om så det blev en ny bekantskap.Jag ska läsa på och lära mig mer om honom.
    (I Sverige har vi idag Lars Lerin, en fantastisk konstnär, som målar mycket akvareller och där hans sätt att skildra ljuset är helt fantastiskt.)
    Önskar dig en fin vecka.

    SvarSlett
  8. Sjelden farge i kjøkkenet, men flott er den.
    Du kjem nok til å trivast med den.

    SvarSlett
  9. Så fint det blev med ett rött kök! Det var en duktig elev som har gjort de bokstäverna!

    SvarSlett
  10. Det kjökkenet er det sjel i! Med så mye lys fra vinduer er det slett ikke mörkt. Jeg kan se det for meg også i lampelys og mörke utenfor vinduet!
    Drar på smilebåndet da jeg ser du også fått med dig "jeg ser rödt".... :-)

    SvarSlett
  11. Mycket trivsamt kök, jag tycker om röd inredning, det blir varmt och ombonat, men WOW för konstnären som skrivit texten underst! Helt magnifikt!

    SvarSlett
  12. Härligt röd färg på möblerna.

    SvarSlett
  13. Mycket ovanligt med ett rött kök - och väldigt snyggt. Skönt med omväxling till allt det sterila vita som man ser så mycket av från inredningar i Sverige. Mycket trivsammare!
    Ingrid

    SvarSlett
  14. Det blev ju jättesnyggt med rött kök! Fint också att ni har målat in fönstret och väggen i samma färg som skapar en helhet istället för att bryta av med en annan färg. Jag förstår att det blir ett fint ljusinsläpp med tre fönster i köket.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.