mandag 6. mai 2019

En gammelrosa blogg har sett dagens lys.



La meg begynne med etterskriften:

Dette innlegget ble forberedt i fjor, og jo mer jeg har tenkt på det, jo mer har jeg tenkt at jeg, når jeg blir 66, så gjør jeg som jeg vil.... og nå er jeg 66 og litt betenkt på hva jeg begir meg ut på, er blitt litt skeptisk - og jeg er ikke den som vanligvis gjør ting halvhjerta. 
Derfor vil det nok ikke bli noen pangstart på den nye bloggen nå. Jeg er absolutt ikke klar for nye bloggutfordringer. 
"Fullverdig åpning" er utsatt på ubestemt tid. Når tida er inne, vil det bli mer meningsfylt og engasjerende å holde på med. Kanskje kommer det et innlegg eller to før året er omme hvis jeg har noe fornuftig å fare med. Det skal være godt gjennomtenkt!
Det går muligens med min som med de andre gammelrosa bloggene, innholdet i dem lar vente på seg. Vi ansvarlige er muligens for aktive på andre arenaer til å kunne drifte enda en blogg. Sånn er livet i alle fall for meg!
Kom gjerne med noen innspill i kommentarfeltet ;:OD)

"The First Lady Blog" i korthet First Lady!
Navnet på bloggen er bestemt ut fra navnet på gammelrosafarven* En forklaring kan leses lenger ned i teksten. 
Hvordan headingen ble til...


Thulitt
Thulitt er en manganrik rødrosa variant av mineralet zoisitt. Typelokaliteten ligger mellom gårdene Kleppen og Øvstebø i Sauland, Hjartdal, Telemark, der den ble oppdaget for nesten 200 år siden. Steinen fikk navnet sitt fra svensken A.G. Ekeberg etter Ultima Thule som var ansett som den ytterste del av den bebodde verden, og som flere på den tiden, og også i dag mener kan ha referert til det vi i dag kaller Norge. Kilde
Begrepet Thulian rosa refererer til Thules land.

Gammelrosa farve: En lysebrun som er litt gul, sterkere og litt mørkere enn rødme og rødder, sterkere og litt lettere enn kork.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shades_of_pink
https://en.wikipedia.org/wiki/Rose_(color)#Thulian_pink


Over vises farven Thulian/Thulite rosa. Den første registrerte bruken av Thulite rosa som farvenavn på engelsk var i 1912.
Eksempel på Thulian rosa: ISCC-NBS Dictionary of Color Name (1955). 
* Et annet navn for denne farven er First Lady. Først brukt som farvenavn på engelsk i 1948 da Plochere Color System (et farvesystem som ofte brukes av interiørdesignere) kom på markedet. Se facebook 




Hexakoden (er en måte å spesifisere farve ved hjelp av hexadesimale verdier. Koden i seg selv er en hex-triplett, som representerer tre separate verdier som angir nivåene av komponentfarger. Koden starter med # og følges av seks hex-verdier eller tre hex-verdipar (for eksempel # DE6FA1). Thulian-rosa er identisk med kinesisk rosa og Liseran lilla. Brukes ved RGB (skjermfarver) - klikk


Forbindelsen mellom bloggens navn og mytologi:
Det etruskiske navnet Turan er antatt å være av en førgresk rot av Turannos, «enehersker», således forstått som «herskerinne». En lignende tolkning foreslår at navnet er avleda fra det etruskiske verbet turan, «å styre». 
She was seen as the equivalent to the Roman Venus and the Greek Aphrodite. Her name is the pre-Hellenic root of "Turannos" (absolute ruler), so Turan can be viewed as “Mistress".Frøya har opprinnelse i norrøne Freyja, en feminin form av mannsnavnet Freyr, som er danna av det norrøne *frauja, «mester, herre», eller norrøne *freyrog urnordiske *fraiwia, «fruktbar».
Hva er en gammelrosa blogger?
Min definisjon er neppe inspirert av Moens definisjon på hva en rosa blogger er.

”En dame i relativt høy alder som bruker bloggen sin til å fortelle verden hva hun har på seg, hva slags sminke hun foretrekker, samt hvor kjedelig pensjonstilværelsen kan være, da kun dette og ingenting annet.”
Inspirert av denne Kilden

Hovedfokuset ligger som regel på hva de foretar seg, utseende og mote. Rosabloggere kan også reflektere over andre tema, men hovedfokus er hvordan hverdagen kan bli vakrere med sminke og klær.... sitat slutt

Produktplassering
Mange rosabloggere har blitt svært populære, og de tiltrekker seg derfor produsenter som ønsker å plassere produktene sine i bloggen. Rosabloggere har fått kritikk i media fordi de ikke presiserer at de får betalt av ulike produsenter av klær, sminke og pleieprodukter for å skrive positivt om produktene (det skal jeg) Skjult markedsføring er brudd på markedsføringsloven. (samme kilde).

Ifølge en Aftenposten-artikkel var det blogger Thomas Moen som fant på ordet «rosablogging», som har blitt et utbredt begrep siden 2009.
Men en gammelrosa blogg skal ikke være overfladisk og triviell som de rosa bloggene kritiseres for å være.

En gammelrosablogg skal derimot være en blogg med kritisk blikk på reklamebransjen og med fokus på det naturlige.

Jeg har som nevnt, ikke vært den første ute med denne idéen:
Klippet er en lenke
Men ingen er aktive... hva kommer det av?
Svaret for min del er alt avgitt!





En konkurrent?
Ett år før ute... et sammentreff?
Og det som kanskje er enda mer treffende; det første innlegget handler om First Lego League, og jeg har vært for noen år tilbake, dommer for First Lego League lokalt!




Og enda en:



Rosa kan dempe angst og stress... sies det!
OK, da skal jeg verken engste meg for eller stresse med å prestere på First Lady- bloggen!


4 kommentarer:

  1. Gammel dame er vel å ta hardt i....
    Artig med slik type blogger, men det krev nok mykje tid å skulle drifte fleire blogger.
    Eg er 70 år, men tida mi strekk ikkje til til den eine eg har...
    Men kanskje det blir betre når eg blir gammal...haha
    Lukke til i alle fall.

    SvarSlett
  2. Hei! Blogging skal ikke være stress. Ihvertfall ikke for oss over 60 som skriver for moro skyld. Morsomt hvis du gjør det. Jeg syns det er greit at blogging går litt i rykk og napp, ettersom man føler for. Plutselig får du ånden over deg, og så er du i gang. Jeg følger deg gjerne :)

    SvarSlett
  3. Det må jeg si; å komme inn på denne bloggen ble en opplevelse og se når jeg sveipet over det ena og det andre med det tredje så jammen dukket det opp muligheter for en gammelrosa blogg fra forfatteren, på gang med First Lady! Thulitt finnes her i mitt hjem. Dine tanker og det du presenterar for oss hva gjelder bakgrund og forarbeid er jammen tilltrekkende. Du har mye å si og det er vel overveid med kunnskap og innfallsvinkler, morsomt og utviklende. En vidgad vy brukar jag säga.
    Så ja, det blir en tur hit igjen. Thulitt finns her i mitt hjem, den tillhörer sommerlivet på balkongen min og hvert år den kommer frem så blir jeg litt gammelrosa - det skjönner jeg nå når jeg lest din text :-)
    Ha det fint i Fredrikstad der jeg har forfedre viser slketforkningen, min mor bodde der og så bor en söster av meg der. Födt norsk, men norsken min er nok litt avlagt nå, lever og bor i Sverige siden mange år.

    SvarSlett
  4. Nei - det må holde med den ene bloggen. Det er vanskelig nok å følge opp den. Men du ser ut til å få tid til det meste!
    Nydelig stein. Elsker stein og krystaller. Bare vent, så blir det et stort innlegg om nettopp det fra Madeira. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.