søndag 17. mars 2019

Öga


Elevenes tavle

Øyet er sjelens speil!
– Vi viser følelsene våre gjennom subtile variasjoner i de små musklene i ansiktet – særlig rundt øynene. Det skjer som regel automatisk og ubevisst. Les mer!
Under en side fra læreboka til elevene.


Jeg visste veldig lite om kunstneren før jeg så bildet av maleriet i læreboka. Blikket til gutten fascinerte meg, og jeg ble nysgjerrig på kunstneren. Maria var spesiell. 17 år gammel bestemte ho seg for å vie livet sitt til kunsten. Ambisjonene var store. 3. april 1883 skrev ho i "journalene" sine:
 "Jeg føler kraften i meg til å nå det målet jeg har satt meg. Jeg føler en ny kraft, en selvtillit som tredobler mine ferdigheter." 
Nytt innlegg i morgen om kunstneren!

Elevene har hatt studier i å tegne øyne med ulike redskaper, her er noen av resultatene.


Det ble noen riktig fine tegninger til slutt!

Redskap: kulepenn:


Noen som kjenner igjen dette øyet?
Faktisk ikke så ulikt det siste øyet som en elev har tegna...



11 kommentarer:

  1. Det er ei fryd å lese dei godt gjennomarbeidde innlegga dine.
    Eg har eit barnebarn som er flink til å teikne auge.
    God søndag.

    SvarSlett
  2. Vilka duktiga elever du har!

    SvarSlett
  3. Det här måste väl ändå bli veckans bidrag till "Öga". Vilken fantastiskt inlägg. Antar att du är bildlärare, och jag måste säga att du har otroligt talangfulla elever. Det måste vara ett nöje att undervisa dom.

    PS. Använder Googles funktion "översätt" när jag går in på din blogg. Så jag hoppas jag har förstått det hela rätt. DS.

    SvarSlett
  4. Så fint tecknade ögon dina elever har gjort.

    SvarSlett
  5. WOW! Ett fantastiskt inlägg på veckans ord! Dina elever är verkligen duktiga!

    SvarSlett
  6. Så många vackra ögon! Toppeninlägg, genomarbetat och intressant!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  7. Vilket underbart inlägg! Det visar verkligen ordet ÖGA. Så duktiga elever du har. Ögat är ju själens spegel, så det gäller att få liv i de tecknade ögonen.

    SvarSlett
  8. Underbara teckningar på ögon. När jag var yngre och tecknade mycket gillade jag just ansikten och ögon. Det är rätt svårt att få till rätt uttryck i ögonen. Tack för jättehärligt inlägg!

    SvarSlett
  9. Vilka fina teckningar på ögon, fast konstverket med pojken som tittar snett är fantastiskt gjord. Det är svårt att måla eller rita så att ögonen får olika uttryck.

    SvarSlett
  10. Så flotte øyne. Skulle ønske jeg kunne tegne slik. Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.