lørdag 2. mars 2019

Feiring med røtter til middelalderen



Fra mammas gamle, sirlig håndskrevne oppskriftbok har jeg henta denne: 
1/2 kg hvetemel, 100 g farin, 1/2 teskje kardemomme, 3 dl melk, 100-150 g smør, 50 g gjær
Rør gjæren ut med litt lunken melk. Så helles resten av melken og smeltet smør i gjærblandingen. Arbeid deigen til den er seig og slipper treskjeen. Strø litt mel over, og over den legges et klæde. Settes på et lunt sted hvor deigen heves til det dobbelte. Ta deigen ut på et bord og elt den godt sammen. Trill deigen ut til en lang pølse. Del den i 30 stykker. Trill bollene runde.  
Hvis man skal fylle bollene med stikkelsbærsyletøy eller mandelmasse, trykkes bollene flate. Fyllet legges i en fordypning i midten, og deigen brettes godt over. Legges på platene med med skjøten ned. Klipp et kors i bollene med en saks på toppen før de settes til etterheving.
Jeg pleier alltid å pensle bollene med egg før steking for å få en gyllen, fin overflate på dem.
Det står i oppskriften at det kan bli 30 boller, jeg stekte 27 - og de ble små!




Og mens deigen heva, gikk jeg på tur med Spot og fant vårt tyttebærsted, rett ved stien der vi har gått mange ganger. Dit skal vi i august og sanke bær!


Ny elting før neste post på kveldens program: Vinterjazzfestivalens konsert med Gurls!


Verdens beste boller
Feiring i middelalderen
https://www.timeanddate.no/merkedag/norge/fastelavn
Fastelavensroser å spise

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.