fredag 15. mars 2019

En farverik historie



Etymologi

Ordet «turkis» kommer fra fransk, (pierre) turquoise, "tyrkisk (stein)", avledet fra bysantin gresk, tourkos '("tyrker"), opprinnelig fra gammeltyrkisk, tu-kin ("styrke"), angitt på folk som bodde sør for Altai-fjellene (mange forskere mener det var hunerne). 
Steinen fikk ikke dette navnet fordi den stammer fra Tyrkia, men fordi den ble importert fra Turkestan gjennom handel mellom Vest-Europa og Det osmanske rike, som så gjorde at både steinen og farven kom til å assosieres med Lilleasia. Den forekommer særlig i Iran og Afghanistan, der den kalles «firuze». Kilde

Det er da merkelig at så mye av hva jeg befatter meg med for øyeblikket skal ha en forbindelse til Bysantz, jfr. siste innlegg.
Jeg kan en del historie av ymse slag, men farvenes historie som er en del av fagkretsen min, har jeg aldri studert. Ekstra artig var det da jeg kom over noen sider på nettet som ut fra en interessant vinkel, handler om nettopp farvenes opprinnelse.
Bildet under er en lenke til disse sidene fra


Bak mange av de vakre fargene ligger det en ekstraordinær historie, oppdagelsen av pigmentene, opprinnelsen til navnet, fargen før og nå, interessante fakta om farger som du bruker hver dag. Hver måned legger Royal Talens ut en ny fargerhistorie på deres Rembrandt-nettside. Vi oversetter dem til norsk og legger dem ut her på bloggen etterhvert. Vil du motta historiene direkte på e-post fra Royal Talens på engelsk kan du registrer deg her. Kilde


Alle avsnittene starter med et flott bilde av pigmentene.
Her er en liste over hvilke farver som blir fortalt om:

Madder Lake (krapp)

1 kommentar:

  1. Så spennende! Dette må jeg se nærmere på bare jeg får tid. Vi kom hjem fra Madeira natt til torsdag, og er ennå ikke helt på plass. Mye å ta igjen, og jeg skal ha kurs på tirsdag. For en flott øy med mange farger. Vent og se. Mange innlegg kommer på bloggen etterhvert.
    God helg ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.