mandag 18. mars 2019

Kvinnelige kunstnere; Marie Bashkirtseff eller Marija Basjkirtseva eller Mariya Konstantinovna Bashkirtseva



Selvportrett 1880


I mine fag er vi ikke så veldig opptatt av slavisk å følge lærebøker, vi plukker gjerne litt herfra og derfra. Kanskje fordi vi ikke har hatt lærebøker før de siste 15 åra. Tidligere måtte vi fullt og helt samle stoff på egenhånd, lage stensiler og holde tavleundervisning, og hver elev fikk derfor sin egen, personlige og helt unike lærebok i løpet av studietida.

En trykt lærebok har sine opplagte fordeler. Innholdet er et utvalg av en forfatter som kanskje har litt annet syn på faget eller har helt andre referanser. For å komme til poenget, lærebøker gir også oss lærere anledning til å få ny kunnskap. 
Da elevene hadde perioden med studier som en praksisstudent hadde ansvaret for, bladde jeg litt i læreboka og oppdaga en illustrasjon jeg før ikke hadde lagt spesielt merke til. Det var maleriet "Møtet" malt av kunstneren Marie Bashkirtseff. Som jeg skrev i gårsdagens innlegg, ble jeg nysgjerrig på kunstneren bak verket. Marie Bashkirtseff var en for meg et nytt bekjentskap.





Marie ble født 24 november 1858 i Gawronzi i dagens Ukraina av russiske foreldre. Da Marie var et par år, skilte foreldrene seg. Etter noen år med mye reisevirksomhet, bosatte ho seg sammen med besteforeldrene og moren i Nice i 1872. I 1877 starta Marie på kunststudier i Paris hvor hennes vennskap med kunstneren Jules Bastien-Lepage fikk stor innflytelse på hennes arbeider. Etter kort tids sykdom, tuberkulose, døde Marie 25 år gammel 31. oktober 1884 i Paris.

Maleriene hennes regnes for å høre til naturalismen og realismen, men jeg vil legge til at flere verk dreier i en mystisk stilretning. 



Marie er kanskje vel så kjent for dagbøkene sine som ble utgitt i 1887 og som oppnådde en kultstatus blant kvinner i hennes generasjon. De skal jeg ta en kikk på!

Fra en velstående familie, likevel kledd i hverdagsklær og er barbeint!


Sider:
Wikipedia
http://historyandotherthoughts.blogspot.com/2013/02/marie-bashkirtseff.html
https://no.pinterest.com/pin/447193437970871155/?utm_campaign=rdpins&e_t=22f1c2319e59454096ff3aabbda4ff8e&utm_content=447193437970871155&utm_source=31&utm_term=15&utm_medium=2004
Flere kvinnelige kunstnere

1 kommentar:

  1. Takk. Veldig interessant. I går jeg var i kunst-galeri i Dresden for den nye lille utstillingen om Anton Graff, han gjorde det som maleren hva senere tok fotografen - portretter
    God uke. Klem fra meg.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.