onsdag 13. mars 2019

Her er jeg igjen



på Teglhuset, på reisequiz denne gangen, og det blir quiz nummer to denne uka. Det er første gang laget vårt deltar på quiz med et spesialtema. Om det viser seg å være midt i blinken for oss, vil tida vise, men vi er vel bereiste de fleste av oss. Det burde være en fordel (som vi sikkert vil dele med alle andre). 
Det endte med at vi vant hver vår bok. Faktisk! Herren i Huset valgte Afrika - en vakker dag og jeg Historier om Istanbul (som jeg underviste om da byen het Byzants, sist mandag).


Jeg har laga reisebloggen for å kunne holde styr på hvor jeg har vært når. Den har vært kjekk å ha mang en gang. Det gjenstår å oppdatere den med de eldste reisene, de før digitale verktøy virkelig fikk gjennomslag. Det betyr at en del bilder må skannes fra albumene mine, en jobb som har blitt utsatt og utsatt gang på gang.



Tidligere i dag arrangerte jeg skolekino for elevene på vg2 med den siste filmen om van Gogh. En utrolig vakker og følsom film. Flere av scenene er skutt i Arles der van Gogh bodde mellom 1888-89, og som jeg har besøkt tre ganger med franskelevene. Nå forbereder vi nok en tur til neste skoleår. Søknader om støtte er i ferd med å bli ferdigskrevet. 
Jeg lærte noe nytt i filmen : at en bok med hans skisser ble funnet i 2016. Det hadde seg slik at folk i Arles mislikte at van Gogh bodde der, og ingen malerier av han ble etterlatt i byen da han dro tilbake til Paris og senere Auvers sur Oise. Det har vært en skamplett for byens kulturliv i ettertid.


Klikk

Og så rart at regissøren har lagd en film med tittelen THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY, for det var nettopp på dette stedet jeg hadde en sommerfugl på skulderen i flere minutter under besøket i 2011, se innlegget på bloggen min.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.