tirsdag 12. februar 2013

X-faktor blomsterutgaven 2013; Orange


Heller ikke hva denne heter, vet jeg. Blomsten er spennende, og jeg fant den i den engelske haven i Central Park NY.



Det er en unik blomst, virkelig eksotisk. Søk på Orange flowers ga heller ikke noe treff!
Kanskje noen kan hjelpe meg å finne navnet på den?
Det var litt regn i lufta den dagen bildet ble tatt, men siden bladene ikke har dråper, kan det hende det er blomsten som skiller ut en væske som legger seg som små perler på kronbladene. Åpne bildet og se hvordan det gir blomsten det lille ekstra!
Blomsten likner veldig på en hestemynte, Monarda eller Bergamot, så jeg prøver å finne navnet ved å søke på Monarda Orange!

Ja, Fagertun har rett. Sannsynligvis kom den samme blomsten opp på søket english garden central park NY Leonotis.

Se http://www.mycornerofkaty.com/2011/01/garden-bloggers-bloom-day-january-2011.html

og se hvilken spennende blogg jeg fant:    
http://floresypalabras.blogspot.no/2010/11/leonotis-leonurus-2.html



15 kommentarer:

  1. Så ståtlig, färgen är ju också fantastisk. Tänkte också på Monarda när jag såg den. Lycka till :)

    SvarSlett
  2. Morsom blomt, søkte du med bildet?
    Ha en fin kveld :)
    Mormor

    SvarSlett
  3. Jeg kan ikke hjelpe m navn men lurer på om det kan være en sommerblomst dvs ettårig? Uansett, lykke til!

    SvarSlett
  4. Hei
    Så fin! Det er nok en Leonotis. Jeg ser den ofte i engelske hageblader. Den blir kaldt African lion's tail.
    Lykke til :)

    SvarSlett
  5. Så spennende med en ukjent plante, og der fikk du jammen navnet også! Det finnes utrolig mange planter, og vi har sikkert mange til gode!
    Et nydelig eksemplar!
    Lykke til med denne!

    SvarSlett
  6. Denne var lekker! Skulle gjerne hatt en sånn i hagen ja:-)
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  7. It is a very attractive flower indeed! And you can be sure this is the right name because I took the pictures in the Botanic Garden in Barcelona, and it was properly labeled.

    Greetings!

    SvarSlett
  8. Kul blom, og uvanlig ja :)
    Lykke til i konkurransen :)

    SvarSlett
  9. Denne var virkelig vakker og annerledes!

    SvarSlett
  10. Denne har jeg ikke sett før!
    Flott og spesiell! :)
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  11. Det er som nevnt ovenfor en Lion flower (Leonotis leonrus)
    http://www.ipernity.com/doc/cvalin/12884554
    Sådde den i fjor, spirte greit. Ble veldig spisse tagger på disse blomstene...

    SvarSlett
  12. Så kult at du fikk hjelp til å identifisere! Nydelig blomst :)

    SvarSlett
  13. Hei! Jeg fikk for meg at det var denne uken du hadde ferie. Godt at du har en uke etter disse hektiske dagene i alle fall - da må du passe på å slappe av :)

    Ha en fin onsdagskveld!

    SvarSlett
  14. Vilken spännande blomma, har aldrig sett något liknande.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.