lørdag 16. februar 2013

X-faktor blomsterutgaven 2013; Gul





Tre år på rad har jeg besøkt Arles med elevene mine og deres fransklærer, og hver gang har jeg kjøpt en stor bukett med herlige solsikker og plassert dem i en vase på rommet mitt akkurat som van Gogh gjorde for over hundre år siden. Han bodde og malte i Arles mellom 1888 og 89.
Solsikkene blir kjøpt på markedet som i gamle dager -og gir meg den rette stemingen av Provence.
Blomstene over er fra buketten siste høst, og bildet under viser rommet og solsikkene fra oktober 2011.




I en gammel bok står det skrevet om van Goghs koloritt: Solsikker paa Baggrund af forskelligt blaat fra veronesergrønt til kongeblaat, tynde Striber av guldgult.
Graat, gult, sortgrønt, dybt violet, gult, rødgult, rosa. 
Kilde: Farvelære av Jens Peter Bang
Det er jo nettopp harmonien som kommer til syne i det første fotografiet tatt med mobilen!





4 kommentarer:

  1. Store flotte gule solsikker og fine bilder.
    God lørdag fra Marit.

    SvarSlett
  2. Solsikker er en skikkelig solskinnsblomst og de passet jo veldig godt inn på rommet ditt.
    Lykke til i X faktor:-)

    SvarSlett
  3. En nydelig kandidat! Lykke til!

    SvarSlett
  4. Solsikker er som sola! De stråler og gjør oss glade! Lykke til! Hege

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.