torsdag 14. februar 2013

X-faktor blomsterutgaven 2013; Blå




Vi befinner oss på High Line, New York der denne nydelige, lille blå leppeblomsten gror mellom gamle jernbaneskinner, og heller ikke denne gangen vet jeg hva X-faktor-kandidaten min heter. Jeg skal legge sjela mi i å finne fram til hva slags planter jeg deltar med.




Kan det være en salvie? Jeg har fått hjelp til å identifisere den oransje kandidaten, er jeg like heldig med denne? Takk alle som har sendt meg forslag...

Mistanken min er bekrefta. Blå fjellsalvie. Svaret fant jeg her:


Den er bare vill og vakker!
Da var det enkelt å oppspore mer informasjon om den nyttige planta:

http://www.nps.gov/wica/naturescience/wildflowers-blue-sage.htm
http://www.illinoiswildflowers.info/prairie/plantx/blue_sagex.htm
http://www.prairiemoon.com/seeds/wildflowers-forbs/salvia-azurea-blue-sage
Mer om High Line
og jeg fant, jeg fant - blomstringsliste!
Blogg



7 kommentarer:

  1. Det er en fin kandidat. Jeg ved desværre heller ikke, hvad den hedder, men det ligner en art læbeblomst.
    Lykke til med din navnløse kandidat :-)

    SvarSlett
  2. Nydelige små himmelsblå blomster! :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Jeg kan heller ikke hjelpe deg med navn, men håper din mystiske ukjente får et navn! Den var i alle fall kjempeflott!
    Lykke til!

    SvarSlett
  4. Nydelig fin lyseblå farve har den i alle fal, navn vet jeg ikke.
    Lykke til i X faktor:-)

    SvarSlett
  5. Så flott blomst :) Minner meg litt om den ville orkideen, Brudespore (Gymnadenia conopsea).
    Flott var den ihvertfall. Lykke til!

    SvarSlett
  6. Nydelig, og flott at du fant ut av hva det er :)

    SvarSlett
  7. Flott blåfarge! Lykke til :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.