søndag 10. februar 2013

Månedens favorittvekst; Februar; Bougainvilla


Alle som har reist sørover uansett årstid har opplevd det farvefyrverkeriet bougainvilla skaper langs murer og gjerder i villastrøkene. Det flommer over av hvite, oransje, gule, lilla, rosa, røde og levende karmin og nydelig kongelig lilla kronblader. Med rette kalles den Bougainvillea spectabilis.
Slekta består av ca 14 arter av busker, lianer, eller små trær (familien Nyctaginaceae).  Blomsten i seg sjøl er nesten ikke til å oppdage. De er faktisk trompet-lignende, små, ​​hvite og uanselig elementer omgitt av de papiraktige kronpladene. Hver klynge av tre blomster har mellom tre og seks blader som omgir dem





Jeg har hatt mitt tre i mange år, og det blomstrer nesten uavbrutt gjennom hele året. Det får nok lys i vinterhaven og vann hver søndag. Det er ganske så tørstig. Men utover litt gjødning dann og vann når det finnes i skapet, er treet veldig takknemlig og nøysomt, krever ikke stort. Det er en eviggrønn plante, og  kan beskjæres inn til stammen eller formklippes for å gjøre den egnet til hengende kurver, blomsterpotter eller å klatre i espalier. Den kan stå ute om sommeren, men kan lett få lus da.
Opprinnelig kommer planta fra Sør-Amerika. Den franske botanikeren Philbert Commerson, oppdaget anlegget og oppkalte det etter sin venn, kaptein Louis A. Bougainvillea, som var oppdagelsesreisende, matematiker og advokat fra Canada.





Etter blomstring, er det best å beskjære planta ved å kutte tilbake sideskudd og la det være igjen tre eller fire anlegg. Mangel på blomster og dype grønne blader indikerer for mye nitrogen i jorda. Andre mulige årsaker til at den ikke blomstrer, er lange perioder med skygge, beskjæring til feil tid av året, mangel på fuktighet, for mye gjødsel, eller for mye vann - faktisk!
Så hvis det er ønske om farver i stua året rundt, er det bare å gå til anskaffelse av en nydelig bougainvilla.






Og jeg ble oppfordra av Krepsemor til å bli med på Moseplassens konkurranser. Det er lenge siden jeg har deltatt nå, så jeg kaster meg ut i den med Bougainvillaen min fra vinterhaven.





http://www.ehow.com/about_5428260_bougainvillea-flower-information.html
http://www.texasgardener.com/pastissues/julaug04/hungry.html

8 kommentarer:

  1. De är jättehärliga, och finns ju i så många roliga färger. Blir riktigt, riktigt sugen på att skaffa en sådan nu. Och ställa ut på terassen till sommaren. Mmmmm.

    SvarSlett
  2. Simply beautiful! Have a happy day!

    SvarSlett
  3. Finns det något vackrare än en stor blommande B-buske som klänger mot en vit mur någonstans i Grekland?

    Kram

    SvarSlett
  4. ÅH, så fin. Denna vecka får jag se Bougainvilla live. Längtar mycket. Min svärmor hade ett gammalt praktexemplar i rosa, men vart den tog vägen sedan det vet jag inte. Jag har inte lyckats få dem att överleva mer än en säsong. Du har gröna fingrar och antagligen bra inomhusklimat
    Hälsningar Luna

    SvarSlett
  5. Koselig at du er med på en konkurranse igjen :)
    Hadde jeg hatt klima til det så skulle jeg gjerne hatt en pergola kledd med fru Bougainvilla :D

    SvarSlett
  6. Bougainvilla är en underbar klättrare
    ha det så gott
    maggan

    SvarSlett
  7. De är så vackra! Om jag hade haft ett växthus eller uterum skulle jag ha skaffat en.
    Ha det fint,
    Carina

    SvarSlett
  8. Ljuvlig växt! Hoppas min överlever. KRaaam Pia

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.