søndag 10. februar 2013

Fastelaven


Fastelavn kommer stammer fra nedertyske ordet for 'kvelden før fasten, det vil si de siste tre dagene før fastetida, den romersk-katolske kirkens fasteperiode på 40 dager før påske (ikke medregnet søndager). På oldnordisk het det fostugangr som kan oversettes med fastens begynnelse.
Til fastelaven knytter det seg mange, tildels elgamle skikker som fra først av hørte til en hedensk vårfest.
Skikkene henspiller derfor på overgangen fra vinter til vår. Best bevart er fastelavensriset som ble brukt som fruktbarhetsvekker. Det var jorden foran plogen, trær, dyr og familiens kvinner, særlige de unge og barnløse hustruer, som fikk seg en runde med riset.. Riset skulle være av bjørk og det var i hedensk tid knyttet mye overtro til bjørka. Bjørkeriset hadde knopper fulle av liv på denne tiden av året, og kvisten ble gjerne kalt livskvisten. Folk mente at bjørkeris som ennå ikke hadde fått blader hadde selve fruktbarhetens kraft i seg. Knoppene som sprang ut ble også tolket og kunne gi varsler om vær og avling. Kilde
Merkelig  skikk. At vold skal fremme fruktbarhet synes helt absurd for meg, men overskrifter i tabloidavisene antyder en voksende interesse for slem sex... det skal visstnok "piske opp stemningen". BDSM heter det. Det er også en måte å opprettholde gamle skikker på!

Da er jeg mer fortrolig med dette etegildet:
fastelavenssøndag er fråtsesøndag, og i gamle dager spiste de 9 ganger i hvert hjørne av huset denne dagen....
For det er deilig å kunne stappe i seg ferske, fyldige boller med krem med god samvittighet en gang om året!
Det dekorerte fastelavnsriset er av tysk opprinnelse. De tidligste fastelavnsrisene var pyntet med tøybiter i sterke farger i stedet for fjær.. 
Hvorfor riset er pynta med fjær, har jeg aldri fått svar på! Tøyremsene er mulig å forstå. De ga vel mer effekt av risinga....




De siste åra er det også blitt vanlig å pynte trær ute. Noe som kan være et festlig innslag i det ellers farvefattige vinterlandskapet.
Jeg har tatt opp tråden og dekorert et lite tre med biter av gamle slips, for fjæra som jeg har samla opp i løpet av åra, har jeg gjemt på et veldig lurt sted..... 
Resultatet ble ikke som jeg hadde forespeila meg. Neste år får jeg gjøre mer ut av det!
Smalere remser, lysere stoff og kanskje knytte noen sløyfer. Ideen er god nok til å videreutvikles!




Til fastelavens hørte det også sverddans, stikking etter stråmenn og utkledning.
Opprinnelig var fastelaven betegnelsen på dagen for faste, men ble etter hvert omtalt som de tre dagene før askeonsdag, nemlig fleskesøndag, fleskemandag og hvidetirsdag


Søkeord kan være 
Fastnacht, Fasnacht, Fasnet, Fasching, Fasteloovend, Fasteleer
http://www.irishcultureandcustoms.com/ACalend/Shrovetide.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.