tirsdag 6. november 2012

Mandagstema på tirsdag; Lyspunkt

6. november, valg, et viktig valg



Vil folk strømme til valglokalene?
Ikke det at jeg bryr meg så mye om det, men det er viktig for hvordan de fire nye årene vil bli for oss også som bor langt vekk, i lille Norge. Om vi vil det eller ei, så er vi under innflytelse av utfallet, på godt og vondt.
Denne gangen ble jeg jo også nærmest kasta, av egen fri vilje, inn i valgkampen, og jeg setter min lit til at de stemmene jeg måtte ha sanka, er til rett mann.
Jeg har aldri vært noen tilhenger eller stor beundrer av hva USA måtte stå for. Helt fra jeg var på Inter-rail og fikk nok av sjølgode, høystskravlende, vimsete, amerikanske jenter, har jeg trøkt bremseklossen i bånn når USA har vært på dagsordenen.
Det sies at Vietnamkrigen skapte en antiamerikansk bølge over hele Europa på den tida.
Under fra minnesmerket over falne i Vietnamkrigen.




Men jeg har latt meg sjarmere av en høy, mørk mann med et skjevt smil og glimt i øyet. Jeg tror han vil kunne ta landet videre i rett retning. Så i kveld er jeg spent.




Vi var faktisk på en gallerirunde da vi ble overraska av en underlig lyd, sirener som kneggende hester, og en kortesje med biler med sota vinduer og blinkende lys * jfr dagens tema, på taket, runda hjørnet og sneiet fortauskanten der vi sto og venta på grønn mann på Fiufth avenue. Ut av bilen med blått lys stakk en uniformert mann løpet på et gevær. Var det Obama som var på valgkamptur?


 


Metropolitan som vi var på vei til, hadde en egen utstilling av popartkunstnere inkludert Jesper Johns, men maleriet Flag fra 1954-55 så vi i Museum of Modern Art.
Johns er best kjent for sitt maleri Flag som han malte etter å ha hatt en drøm om det amerikanske flagget. Hans arbeid er ofte beskrevet som neo-dadaistisk, i motsetning til pop art, selv om hans motiver ofte inneholder bilder og gjenstander fra populærkulturen. Likevel, mange regner Jasper Johns som popartist pga hans kunstneriske bruk av klassisk ikonografi.
Please, vote for Obama, det glemmer jeg aldri at jeg har sagt - og det rett utafor Det hvite hus i Washington!




Dable dette valget et lyspunkt i mørketida. Gratulerer alle med supert valgresultat! Må bare legge til at jeg har aldri vært noe annet enn norsk statsborger, har bare synserett i andre land.

Et lite apropos, det er visst flere som går i samme retning som meg, VG 8. november:





Det var normalen:


1 kommentar:

  1. I do vote for Obama, men har ikke stemmerett i USA.
    Spennende.
    Ha en flott kveld.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2012/11/06/lyspunkter/

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.