søndag 25. august 2019

Høyt henger de, og sure er de...


Vårt eget tre

sa reven, men han visste ikke at om de får en frostnatt på seg, er de ikke lenger sure...
Nå er det tid for å sanke dem inn, legge dem i fryseren og senere lage géle.

* ikke overmodne bær
* kokes i 30 min, 0,5 l vann til 1 kg bær med eplebiter
* ikke rør
* sil safta i 45 min eller mer
* mål opp safta, kokes i 5min
* så videre med 9 dl sukker til hver liter saft i 30 min.




Gir ca 6-7 desiliter gelé
1½ kg rognebær , "frostbitt i fryseren"
500 g fast eple , i grove biter
ca. 300 g sukker per 1/2 saft
1 stk hel kanel , (kan sløyfes)
1 ts muskatblomme , (kan sløyfes)



For å finne ut om geléen kan bli stiv, kan du helle litt saft på en tallerken, og vente til den har blitt avkjølt. Ta bort skummet som kommer opp når geléen koker med en fiskespade el.
Hell geléen i små glass (glassene bør være varme og tørre), og fyll opp til ca. 1/2 cm nedenfor kanten. La geleen avkjøles.
Kilde

Nå er snart einerbærene modne også, de tørskes og legges på glass, flott smakstilsetting på sauser.
Neste for tur er svartsurbær!



Tok med meg en klase fra Randholmen også, de var helt perfekte!

1 kommentar:

  1. Maravilloso es poseer un árbol así!!
    Saludos desde Argentina

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.