søndag 18. august 2019

Blomstervandring til Guttormsvauen



En herlig forsamling forflytta seg s  a k t e innover stien mot stranda. Vi var faktisk flere kjente. Det ble mange stopp på veien fylt med spennende kunnskap om de ulike artene vi fant.


Hvordan se forskjell på bladene til hassel og lind... det lærte vi!


Dette er ikke mispel, men trollhegg!


Ante ikke at vi hadde så mange ville myntetyper, dette er vassmynte...


Sånn ser trollbær ut, det har jeg lenge lurt på...


Margen til lyssiv ble tidligere brukt til veke i talglys, artig å vite!


Vi legger merke til torskemunn, rødknapp, fargerknoppurt, engnellik på enga. Men hva heter den på bildet over her? Kystmyrklegg (Pedicularis silvatica)? Glemte å spørre om det... Det er en vakker liten blomst som vi ser ofte og bare går forbi.



I sandet på veien var vargbiene voldsomt opptatte med dagens arbeid.


Vi nærmer oss stranda og kjent vegetasjon. Og hva kan ikke mangel på god hukommelse spille en et puss. Jeg spurte om det fantes fjærekål der som kan anvendes som asparges. Jada, fjærekoll var det sjølsagt borte på svaberget. Jeg lette og lette etter det jeg mente skulle likne stengelen på en kjempe, men fant bare noen vakre strandnelliker som sto der med nikkende hoder. De var jo så skjønne og måtte tross alt foreviges. Og se hva jeg oppdaga under forberedeslen av dette innlegget: 


Det var ikke fjærekoll jeg mente, men fjæresauløk... og det var ikke asparges jeg mente, men koriander... ja, ja, den får jeg finne til neste år! Jeg har peila ut hvor jeg finner den, nemlig på Søndre Sandø!



På jakt etter hjorterøst en rødlista art som finnes få steder blant annet på Vesterøy. Lukter honning!


Videre in over skogen til myra der det finnes en sjelden bregneart, 

 

Må sjekke navnet på denne "maskuline" bregna som vokser i vann.

3 kommentarer:

  1. Deilig er jorden!
    Herlig... det er mye moro å være på vei med en ekspert og få forklaringer på interessante spørsmål. Jeg var i helgen med eksperter for flaggermus... så veldig interessant... men jeg kunne ikke tå bilder fordi det var for mørkt.
    Hilsen til deg og takk for vakre bilder og bidrag. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  2. Dette var sikkert en kjempeartig ekspedisjon for deg! Veldig gøy også for meg å se bilder og lese tekst. Takk for fin undervisning!
    Beste hilsener fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  3. Push me up against the wall and do dirty things to me. Click here and Check me out i am getting naked here ;)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.